Ezan Okununcaya Kadar Uzanmanın Caiz Olması

By | 3 Kasım 2014

ezan-okununcaya-kadar-uzanmanin-caiz-olmasiHz. Âişe -radıyallâhu anh- şöyle demiştir: “Hz. Peygamber -sallallâhu aleyhi vesellem- sabah namazının sünnetini kılar, ben uyanık olursam benimle konuşur, uyanık olmazsam namaz için ezan okununcaya kadar uzanırdı.”

Açıklama:

Buhârî bu konu başlığı ile Hz. Peygamber’in -sallallâhu aleyhi vesellem- buna devam etmediğine işaret etmiştir. İmamlar bunun vacip (farz) olmadığına da bu şekilde delil getirmişlerdir. Bu konuda Ebû Dâvud ve diğerlerinin kitaplarındaki Ebû Hureyre hadisinde yer alan emri de müstehaplığa yormuşlardır.

Sabah namazının sünnetinden sonra uzanmanın yararı dinlenmek, sabah namazı için daha dinç olmaktır. Buna göre sabah namazının sünnetinden sonra uzanmak yalnızca teheccüd namazına kalkan için müstehaptır. İbnü’l-Arabî böyle söylemiştir.

Bir görüşe göre bunun yararı sabahın iki rekât sünneti ile farzının arasını ayırmaktır. Bu, yalnızca uzanmaya özgü değildir. Bu sebeple Şafiî “sabahın sünneti ile farzının arasını ayırmak yürüme, konuşma vb. fiillerle de yerine getirilir”, demiştir. Bunu Beyhakî nakletmiştir.

Nevevî şöyle der: Ebû Hureyre hadisinden ilk anlaşılan anlam esas alınarak bunun sünnet olduğu görüşü tercih edilir. Hadisi rivayet eden Ebû Hureyre ise şöyle demiştir: “Mescide yürümek suretiyle sünnet ile farzın arasını ayırmak yeterli değildir.”

Seleften bazı âlimler bunun mescit değil evde müstehap olduğu görüşünü kabul etmiştir. Bu görüş İbn Ömer’den rivayet edilmektedir. Bazı hocalarımızın “Hz. Peygamber’in bunu mescitte yaptığı rivayet edilmemiştir” ifadeleri de bunu desteklemektedir.