Çocuğunuza Hacdan Bahsedin

By | 13 Nisan 2015

cocugunuza-hacdan-bahsedinFıkıh terimi olarak ise hac, “Mekke şehrindeki Kâbe’yi ve civarındaki kutsal sayılan özel yerleri, özel vakit içinde, usulüne uygun olarak ziyaret etmek ve yapılması gereken diğer menâsiki yerine getirmek” demektir. Ilımların hepsine birden hac törenleri anlamında “menâsikü’l-hac” denir. İslâmiyet’in beş esasından biri olan hac, hicretin IX. yılında farz kılınmıştır.
Haccın  farz olduğu hükmü, Kur’ân-ı Kerîm ve Sünnet’te bildirilmiş ve bu hüküm  konusunda Müslümanların görüş birliği (icmâ) gerçekleşmiştir.
Kur’ârı-ı Kerîm’de:
“Yoluna gücü yetenlerin evi (Kâbe) hac ve ziyaret etmeleri, insanlar üzerinde Allah’ın bir hakkıdır“ buyrulmuştur. Peygamberimiz de haccı Müslümanlığın beş esasından birisi olarak saymış, haccın önemini ve yararlarını belirtmiş ve bu törenlerin nasıl yapılacağını fiilen göstermiştir. Gücü yeten,yani sağlık ve servet yönünden haccetme imkânına sahip olan Müslümanların, ömürlerinde bir defa haccetmeleri farz olup imkân elde edilince, geciktirmeden yerine getirilmesi gerekir. Hayâtında bir defa hac yapmış olan Müslüman bu farzı yerine getirmiş olur. Ebû Hanîfe, Ebû Yûsuf, Mâlik ve I Ahmed b. Hanbel gerekli şartlan taşıyan hac yükümlüsünün bu ibadeti, önündeki ilk hac mevsiminde eda etmesi gerektiği, sonraki yıllara tehir etmesinin günah olduğu, hatta bu ibadeti uzun süre geciktiren kişinin şahitliğinin kabul edilmeyeceği görüşündedirler. Şâfıt ve İmam Muhammed ise ileride yerine getirmeye azmedilmesi ve eda imkânının normal şartlardaelden çıkması gibi bir endişenin bulunmaması şartıyla haccın tehir edilebileceğini söylemişlerdir. Bununla birlikte, bunlar da hac ibadetinin bir an  önce ve ilk fırsatta yerine getirilmesinin sünnete uygun ve daha ihtiyatlı bir  tutum olduğunu belirtmişlerdir.

Kâbe’yi ziyaretle ilgili ibadetlerden biri de “umre”dir. Ziyaret belirli zamanda ve Arafat vakfesiyle birlikte olursa “hac”; belirli bir zamana bağlı  olmayarak vakfesiz yapılırsa “umre” adını alır. Hac ve umreyi birbirinden  ayırmak için hacca, “hacc-ı ekber” (büyük hac), umreye “hacc-ı asgar” da  (küçük hac) denir. Halk arasında ise arefesi cumaya rastlayan haccın hacc-ı ekber olduğuna dair yaygın bir kanaat bulunmaktadır. Umrenin faziletiyle  ilgili olarak Hz. Peygamber: “Umre, daha sonraki umreye kadar, ikisi arasında işlenen günahlar için kefarettir. Allah katında makbul haccın karşılığı ise ancak cennettir “ ve “Hac ve umreyi birbirine ekleyin (peş peşe birlikte  yapınız); çünkü bunlar körüğün demir, altın ve gümüşteki kiri, pası gidermesi gibi, yoksulluğu ve günahları giderir. Makbul bir haccın karşılığı ancak cennettir “ buyurmuştur.