Uykuyu Dağıtmak İçin Yüzü Yıkamak

By | 28 Ekim 2014

uykuyu-dagitmak-icin-yuzu-yikamak Abdullah İbn Abbas’m azatlısı Küreyb’in rivayet ettiğine göre Andullah İbn Abbas bir gece Hz. Peygamber’in eşi -kendisinin de teyzesi- Meymune nin’ yanında kaldı.

(İbn Abbas şöyle anlatmaktadır):

“Başımı yastığın enine koyarak uzandım. Resûlullah ile hanımı (Meymune) ise yastığın boyuna koyarak uzandılar. Resûlullah -sallallâhu aleyhi vesellem- uyudu.Gece yarısı yahut biraz önce veya biraz sonra uyandı. Uykuyu gidermek için eliyle yüzünü silmeye başladı. Sonra Al-i İmran sûresinin son on ayetini okudu.Sonra kalkıp asılı duran küçük kırbaya uzandı. Ondaki sudan güzelce abdest aldı. Sonra namaza durdu.”

(İbn Abbas diyor ki):

“Ben de kalktım, onun yaptığı gibi yaptım. Sonra gittim, sol yanına durdum Sağ elini başımın üzerine koydu ve sağ kulağımı tutup büktü. Sonra iki rekat sonra iki rekât, bir daha iki rekât, ardından iki rekât, iki rekât, iki rekât daha kıldı sonra da tek rekât (vitir) kıldı. Ardından müezzin gelinceye kadar uzandı. Sonra yine kalktı, hafif iki rekât kıldıktan sonra çıkıp sabah namazını kıldırdı.”

Açıklama:

İbn Battâl ve ona tabi olanlar şöyle demişlerdir: “Bu hadis, abdestsiz olarak Kur’an okumayı mekruh görenleri reddetmeye delildir. Çünkü Hz. Peygamber bu ayetleri uykudan uyandığında abdest almadan önce okumuştur.”

İbnu’l-Müneyyir ve başkaları ise bunu eleştirerek şöyle demişlerdir: Bu, onun uyumasının abdesti bozduğunu kabul edersek geçerli olur. Oysa durum böyle değildir. Çünkü O; -sallallâhu aleyhi vesellem- “Benim gözlerim uyur, kalbim uyumaz buyurmuştur. Uyandıktan sonra abdest alması ise abdestini tazelemek içindir.

Müslim, İbn Ömer’den abdesti bozduktan sonra Allah’ı zikretmeyi mekruh gördüğünü rivayet etmiştir. Ancak bu hadis Buhârî’nin şartlarına uygun değildir.