Fakih Ebü’l-Leys (rahimehullâh) der ki: Güvenilir kimselerin bize senetleriyle birlikte Cebele el-Yahsubî’den naklettikleri bir hadise şöyledir: Cebele el- Yahsubî anlatıyor:
Abdülmelik b. Mervân’m komutasında bir savaşa katılmıştık. Çok az uyuduğunu fark ettiğimiz bir adam da bize katılmıştı. Günlerce yanımızda kaldı, fakat onun kim olduğunu bilemedik. Sonradan onun Resûlullah’m (sallallâhu ‘aleyhi ve sellem) ashabından biri olduğunu fark ettik. O bize şu hadisi anlattı: “Müslümanlardan biri Resûlullah’a (sallallâhu ‘aleyhi ve sellem) gelip,
– Ey Allah’ın Resûlü! Yarın mahşer günü kurtuluşumuz nasıl olur? diye sordu. Resûlullah (sallallâhu ‘aleyhi ve sellem),
– Allah’ı aldatmamakla! diye cevap verdi. Adam,
– Bizler Allah’ı nasıl aldatabiliriz ki? diye sorunca Nebî (sallallâhu ‘aleyhi ve sellem) şöyle anlattılar:
– Allah’ın sana emrettiği şekilde amel edersin, fakat O’nun rızasından başka şeyler ararsın.
Riyadan sakının; çünkü o bir tür şirktir. Riyakâr yarın kıyamet günü bütün insanların gözü önünde, ‘•Ey kâfir! »Ey facir! •Ey sözünde durmaz hain! •Ey şaşkın!’ şeklinde dört isimle çağırılır. O zaman ameli ve onun ecri; her ikisi de boşa çıkmıştır. ‘Bu gün sana iyilikten ve hayırdan hisse yoktur. Ey hilekâr! Git, kimin için amel ettiysen sevabını ondan iste.’denilir. Ben o sahabiye,
– Kendisinden başka hiçbir ilâh bulunmayan Allah adına yemin et, doğru söyle! Sen bu hadisi Resûlullah’tan (sallallâhu ‘aleyhi ve sellem) işittin mi? dedim.
– Allah adına yemin ederim ki, ben bu anlattıklarımı Resûlullah’tan (sallallâhu ‘aleyhi ve sellem) işittim. Fakat kasten yapmadığım ufak tefek unuttuğum yerler olabilir, dedi. Peşinden, “Münafıklar (akıllarınca) Allah’a oyun oynamak isterler. Hâlbuki Allah, onların oyunlarını başlarına geçirendir.”(Nisâ 4/142) ayetini okudu.”
Fakih Ebü’l-Leys (rahimehullâh) der ki: Ahirette amelinin karşılığını bulmak isteyen kimse, amelini riyasız, sırf Allah rızası içir yapmalıdır. Sonra da kibir,
ucub gibi kötü hastalıklarla amelini öldürülmemek için bu amel unutmalıdır Hani bir söz vardır: “Yapılan ibadeti korumak onu yapmaktan daha zor dur’1 işte bu da o kabildendir.