Rukye; mubah, haram ve şirk olmak üzere üç çeşittir:
1. Mubah Olan Rukye: Kur’ân-ı Kerim’den ayetlerle Allah Teâlâ’nın isim ve sıfatlarıyla, arapça ve anlamı anlaşılır bir dille yapıldığı takdirde mubahtır. Hz. Aişe (radıyallâhu anhâ)’dan rivâyet edilen bir hadis-i şerifte şöyle denilmektedir: “Rasûlullah (sallallâhu aleyhi ve sellem) son hastalığında muavvizeteyni okuyup kendisine üflüyordu. Hastalığı ağırlaştığı zaman onları okuyarak üzerine üflüyor ut onların bereketi için elini meshediyordum” (Buharı, Tıb 32; Müslim, Selâr 51-52).
Yine Hz. Aişe (radıyallâhu anhâ) Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem)’in hastalığından bahsederken şunları söylemektedir: “RasûlulIah (sallallâhu aleyhi ve sellem) yatağa düştüğü zaman, Ihlas süresi ve Mu’avvizeteyn’in tamamını okuyarak avucuna üfledi ve sonra elleriyle yüzünü ve vücudunun elinin yetiştiği her tarafını meshetti” (Buharı, Tıb 39).
Yine akrep sokmasına karşı Fatiha suresi ile rukye yapıldığına dair hadis var.: olmuştur (Buharî, Tıb 33). Ve yine RasûlulIah (sallallâhu aleyhi ve sellem)’ın hastalanc: bazı kimselere, Muavvizeteyn okuyup, onları sağ eliyle meshettiği ve peşinden şöyle söylediği rivâyet edilmektedir: “Ey insanların Rabbi olan Allah’ım has talığı gider; buna şifa ver. Şifa veren yalnız sensin. Senin şifandan başkii şifa yoktur. Hastalık bırakmayan şifa ver” (Buhari, Tıb 37).
Bu anlamda rivâyet edilen hadisler çoktur. Bazı alimler RasûlulIah (sallallâhu aleyh i ve sellem)’in; “Göz değmesi ve hummanın dışında rukye yoktur” (Buharî, 17) hadisine dayanarak, göz değmesi, yılan ve akrep sokması dışında rukyenin caiz olmadığı kanatine varmışlardır. Ancak diğer bazı alimler de bu hadisin, rukyenir. a fazla faydalı olacağı anlamına sarfedildiğini, “Zülfikardan başka kılıç yoktur1 sözüne kıyas yaparak cevaplandırmışlardır. Çünkü diğer hadislerde görüldüğü gibi; RasûlulIah (sallallâhu aleyhi ve sellem) başka şeyler için de rukyeye cevaz vermiştir.