Küpe İçin Kulağı Delmek Caiz Midir?

By | 21 Ekim 2014

kupe-icin-kulagi-delmek-caiz-midirKadınlar küpe takmak için kulaklarını deldiriyorlar. Bu, Allah (cc) yaratışını/fıtratı bozmak değil midir?
Gerçekten de fıtrata müdahale etmemek îslamda önemli ölçüdür. Fıtratı/Allah’ın yaratışım bozmak, adeta Onun yaratmasını beğenmemek olarak görülmüş, bundan ötürü de meselâ, esti ameliyat gibi operasyonlar caiz görülmemiştir. Tırnakları kesifle vücudun bazı bölgelerindeki kılları temizlemek, bıyıkları kısalıı ve sünnet olmak ise bizzat Allah Rasulü tarafından fıtrattandır. Yani bunları yapmak değil, terk etmek fıtrata  müdahalenin mahzurlu olmasının esası şu mealdeki  kerimedir: “Şeytan demiştir ki, hamdolsun ki, Allah’ı şaşırtıp saptıracağım, onları kuruntulara boğacağım ve ‘ara davarların kulaklarını kesmelerini emredeceğim, Allah’ın atışını bozup değiştirmelerini emredeceğim..”
İki ayet-i kerimeye göre davarların kulaklarını kesmek, ya da delik, şeytanın emri ve aldatmasından kaynaklanır. Ama bu, ayette ki nlildiği gibi, sadece davarlarla ilgili bir hükümdür. İnsanın kulağa inmesini buna kıyas etmek mümkün değildir. Çünkü bu ayet-i  ile yasaklanan kulak delme olayı, müşriklerin şu uygulamasına anıyordu: Deve beş batın doğurduktan sonra, akıncıyı erkek donuyorsa, artık bu anne devenin kulağını yararlar, binilmesini ve ondan hangi bir sûrette yararlanılmasını haram kılarlardı. O artık hiç bir otlaktan kovulamazdı. Bu, yine Kurânın “Bahira”tabir İği devedir ve şeytanın bir işi olarak, müşrilderce dini bir inanç ve  kabul ediliyordu. İşte kulak kesilmesinin yasaklanması buna bitli gelmiştir ve sadece bununla ilgilidir, denmiştir.
Durum böyle olunca, fıkıh kitaplarımızda; “kadınların ve kız Haklarının kulaklarını deldirmelerinde bir beis yoktur”, denmiş ve şunlar ileri sürülmüştür:
Hasulüllah (sa) devrinde bu yapılıyordu ve buna karşı çıkıldı ’ Allah (cc) küçük büyük ayırımı yapmadan kadınların ziynet klimalarına müsaade etmiştir.598 Kulak da, bidayetten beri ziyayı ilerinden biri, olarak görülmüştür. Binaenaleyh kulağının inmesi, süslenme hakkını kullanabilmesi için kadının maslaha olan bir şeydir.Rasulüllah zamanında birbirlerine kocalarını İnim kadınlar olayı vardır. Onlardan Ümmü Zer, kendi kocasını anlattığı cümlelerinden birinde de, “kulaklarımı şıngır şıngır doldurdu” demektedir. Kocalarım onların böyle vasfetmelerini validemiz Rasulüllah’a aktarınca o; “Ümmü Zere göre Ebu Y. (kocası) nasılsa ben de sana göre öyleyim” buyurmuştur.” Bu,  kulaklarını küpeyle süslemenin caiz olduğunu gösterir, küpe kulağın delinmesine muhtaçtır. Kezâ Buharî ve Müslim! bir rivayete göre Rasulüllah kadınları sadaka vermeye teşvik  kulaklarındaki küpelere kadar vermişlerdir. Bu da  sahabe kadınlarının küpeli olduğunu göstermektedir. Biıı leyh, Kadınların küpe takmak için kulaklarını deldirmelerinde beis görülmemiştir. Hüküm budur.
Oğlan çocuklarında böyle bir maslahat olmadığı için onların laklarını deldirmeyi İçimse caiz görmemiştir.
Ama birisi çıkıp şöyle derse onu da bütün bütün haksız dememek gerekir: Bütün bu deliller, direkt olarak/ibaresi ile için kulağın delinebileceğini değil, ziynet olarak küpenin  bileceğini gösterirler. Kulak delinmeden de küpenin kulağa mümkündür. Fıtrata müdahale ise açıkça yasaklanmış Fıkıhtaki “Beis yoktur” ifadesinin, “olmasa daha iyi olur” anlan geldiğini de düşünürsek, deldirmemek daha sâlim bir yoldur.Konu ile ilgili olarak İbn Kayyim bir olay nakleder ki, eğer mı sahih hadisleri tetkik ve tespit konusundaki titizliği olmasa, insan kalbi bunu “İsrailiyât”tan bir rivayet olarak görmek istiyor. Sünnet edilmesinin hikmeti konusunda derler ki, Sâre, İbrahim’e hibe edip te Hâcer ondan hâmile kalınca Sâre bunu kıslu ve Hacer’in üç uzvunu kesmeye yemin etti. İbrahim de onun bunu ve kulaklarını kesmesinden korktuğu için, yeminini yerine getirin üzere kulaklarını delmesini ve onu sünnet etmesini emretti. Böyle de bunlar kadınlarda onun sünneti olarak kaldı. Bunu reddetmen anlamı yoktur, çünkü Safâ ve Merve tepeleri arasında koşmak da  bize, onun çocuğuna su aramak için koşmasından kalmıştır.”