Ezan Okunurken Başka Şeylerle Meşgul Olunabilir mi?

By | 5 Şubat 2015

ezan-okunurken-baska-seylerle-mesgul-olunabilir-miMümkün mertebe ezan okunurken başka şeylerle meşgul olmamalı. Bir an için konuşmaya, meşguliyetlere ara vermeli. Bir hürmet ve tazim içinde, huşû içinde ezanı dinlemeye çalışmalı. Hattâ, Kur’ân okunurken bile, durup ezanı dinlemek, icâbet etmek daha faziletlidir.

Günde beş defa minarelerimizden yükselen ezan-ı Muhammedi İslâmın en mühim şeâir, işaret ve alâmetlerinden birisidir. Ezanın her tekrar edilişinde tevhid ve risâlet ilân olunuyor, imandan sonra en mühim hakikat olan namaza dâvet ediliyor. Bundan dolayı ezanı duyan bir mü’minin İlâhî dâvete icabet etmesi imanının bir gereğidir.
Ezana icabetin esas mânâsı, o vaktin namazını kılmaktır. Fakat, ezan okunduğu anda da müezzine icabet etmek sünnettir. Müezzine icabet etme hakkında rivayet edilen hadislerden hareket eden âlimler, ezan işitildiği zaman müezzine icabet etmenin, söylediklerini tekrar etmenin vacip olduğunu söylerler. Fakat, çoğunluğun kabul ettiği görüş, müezzinin okuduğu ezanın tekrar edilmesinin sünnet olduğudur.

Bedaiu’s-Sanâî ve el-Fetâva’l-Hindiyye gibi fıkıh kaynaklarında, “Ezan okunurken müezzinin söylediklerini tekrar etmekten başka bir şeyle meşgul olmak, konuşmak uygun değildir” denir. “Hattâ, Kur’ân okunurken bile olsa, durup ezanı dinlemek, icâbet etmek daha faziletli olur” kaydı yer alır.

Fakat, çabuk yetiştirilmesi gerek bir işi vakit geçirmeden bitirmeye çalışmak gibi meşrû meşguliyetlerde bulunan bir kimsenin ezan okunurken işine devam etmesi onu günaha sokmaz.

Yatıldığı yerde ezanı dinlemenin de bir sakıncası yoktur. Niyetinde ezana karşı bir hürmetsizlik bulunmadığı sürece bir mesuliyet getirmez. Zaten insanın yatarken zikir, teşbih, tekbir getirmesi, hatta Kur’ân âyetlerini okuması bile caizdir. Peygamberimizin (a.s.m.) bazen yatağa girdikten sonra duâ âyetleri okuduğunu biliyoruz.

Ezan kelimeleri tekbir ve şehadetlerden ibarettir. Bunlar da yatakta iken dinlenebilir. Ancak imkân nisbetinde kalkıp oturarak dinleyip icabet etmek daha uygundur.

Gerek bir ihtiyaç için, gerekse abdeste hazırlık için ezan okunurken tuvalete girmek, tuvalette bulunmak bir sakınca oluşturmaz. Zaten insan tuvalette iken namazın farzlarından birisi olan necâsetten tahareti yerine getiriyor, temizlik yapıyor. Orada tabiî bir ihtiyacını gideriyor.

Özet olarak, ezan okunduğu esnada, insan müsait olduğu ve imkân bulduğu zaman durur, ezanı dinler, icâbet eder.