– Mezhep imamları (ayın görülmesi hususunda) hesap ve ay biliminin dikkate alınmaması hususunda ittifak etmişlerdir. Ancak Şafiî mezhebinin büyük alimlerinden İbn-i Serih’in hesabı bilenin bu hususta bilgisi dikkate alınacağı görüşünde olduğu bildirilmiştir.
– Ramazan orucunda niyetin farz olduğunda ve orucun niyetsiz sahih olmayacağında ittifak vardır. Hanefî mezhebi alimlerinden Züfer’e göre Ramazan orucu niyete muhtaç değildir. Aynı rivayet Atâ’dan da vardır.
Oruca niyet ederken (nasıl bir oruca niyet edildiğinin) tayini hakkında ihtilaf vardır.
Malikî, Şafiî ve Mutemet rivayetinde Ahmed b. Hanbele göre niyette tayin mutlaka gereklidir. Ebu Hanife’ye göre tayin vacip değildir. Nasıl bir oruç olduğu belirtilmeden veya nafile olarak da niyetlense (ramazan orucu sahih ve) caiz olur. Niyetin ne zaman yapılması hususunda da ihtilaf vardır;
Hanefî dışındaki mezheplerde Ramazan orucu için niyetin vakti güneşin batışı ile ikinci şafağın atması arasındaki zamandır. Hanefî mezhebinde ise geceden niyet caizdir. Geceden niyet edilmemiş ise zeval (öğle) vaktine kadar yapılacak niyet geçerlidir. Belirli olarak adanmış oruç da böyledir.