Çocukta Dört Yaş Eğitimi Nedir ?
Dört yaşındaki çocuk, bunalıma, hırçınlığa girer; taşkın ve kararsızdır. Kendisinden küfürler ve açık saçık kelimeler
duyulur. Bu yaşın en belirgin özelliği, başkalarıyla beraber olmadır. Ama bencillik, ön plandadır.
Artık hareketli bir çocukla karşı karşıyayızdır. O, tırmanma, sıçrama, atlama ve takla atma gibi bütün beden faaliyetlerini sever. Merdivenleri tek başına yardımsız ve ayak değiştirerek çıkar
Dört yaş çocuğu, isteklerinin anında yerine getirilmemesini anlayışla karşılamayı öğrenmeye başlar. O artık kendi dışındaki dünyanın kuralları olduğunu ve başkalarının hak ve istekleri olduğunu görür ve beklemeyi öğrenir. Yanı isteklerinin bazılarına er geç kavuşacağına inanır.
Dört yaş çocuğu değişken bir görünüm sergiler. Genellikle yarım bırakılan bir şeye karşı duyarsızdır. Sorgu çağı, dört yaşında en yüksek düzeye ulaşır. Bir psikolog, bu yaştaki çocukları şöyle tanımlıyor: “Dört yaşındaki çocuk; sessiz, gürültücü; sakin, yerinde duramaz; sokulgan, kibirli; bağımsız, bencil, çevreye dönük, atletik, sanatçı, edebiyatçı, mizahçı, kayıtsız, elbirliğine yatkın, araştırmacı, sinsi, açık sözlü, sulu, dogmatik ve hırslı olabilir.
Bu durumda “Nerede benim üç yaşındaki uysal çocuğum?” diye dertlenmeye gerek yok. Çünkü çocuk, beş yaşında yine sakinleşecektir. Ama ana babanın, bu yaşta yapacağı şeyler vardır.
Mesela çocuğun küfürlü sözlerini duymazdan gelip ilgilenmemek isabetli olur. İlgilenince davranışını pekiştirebilir. Yaramazlığını olumlu alana kaydırmak için, onunla kelime oyunları oynanabilir. Hem de kelime dağarcığı zengineşmiş olur El ve parmak kuklalarıyla “kurgulu oyunlar” öğretilebilir. Bu yaşın taşkınlığı, kesin tavırlı olmayı gerektirir. Tabı bu rol, daha çok babaya düşer.
Kesin tavırlı olmak derken, çocuğun karşısına, bir diktatör gibi dikilmek, akla gelmemelidir. Çocuğun, söylediklerimize hemen uymasını beklemeyelim, direnme payı bırakalım. Ama sakın boyun eğmeyelim.