Bazı Fıkhî Terimler Ve Anlamlar

By | 17 Eylül 2014

Hayır ve şer ile ilgili bilgi1. “Helal” ne demektir?

“Helal”, dinen caiz görülen herhangi bir şeydir.

2. “Kerahet” ne demektir?

Terk edilmesi daha iyi olan bir şeyin, terk edilmeyip yapılmasıdır.

3. “Sahih” ne demektir?

Şartlarına uygun olarak yapılan ibadettir. Farz ve vaciplerine riayet edilerek kılınan namaz gibi.

4. “Câiz” ne demektir?

Yapılması yasak olmayan şeydir. Sahih ve mübah yerine de kullanılır.

5. “Hades” ne demektir?

Manevi kirlilik demek olup, ibadetlerin yapılmasına şer’an engel olan şeydir. Cünüplük gibi.

6. “Necis” ne demektir?

Maddeten temiz olmayan bir şeydir. Kan, irin, alkol gibi.

7. “Özür” ne demektir?

Abdesti bozup devam eden şeye özür denir. Bir ağrıdan d¬layı göz sulanması, vakit vakit burun kanaması gibi. Genel olarak; bir ibadetin tam olarak yapılmasını engelleyen devamlı veya arızi olan hal, özür sayılır.

8. Özrün süresi var mıdır?

Her hangi bir özrün geçerli olması için belli bir süre vardır.Mesela, bir özrün, özür sayılması için öncelikle abdest alınıpnamaz kılınacak kadar bir müddet kesilmemek üzere tam bir namaz vakti devam etmelidir.

9. Özürlü kimse her namaz vakti abdest alır mı?

Özür sahibi her namaz vakti abdest alır, o vakit içinde aldığı abdest ile özrün dışında abdesti bozacak bir şey olmadıkça dilediği kadar farz, vacip ve nafile namaz kılabilir.

Şafiî Mezhebine göre; her namaz için ayrıca abdest almak gerekir. Kılınan namazın sona ermesi ile özürlünün abdesti bozulmuş olur. Aynı vakitte de olsa, başka bir namaz kılabilmek için yeni bir abdest alınmalıdır.

10. Özür sahibinin abdesti ne zaman bozulur?

Özürlü kimsenin abdesti İmam-ı Azam’a göre (özürle ilgili olarak) bir namaz vaktinin girmesiyle bozulmaz, çıkmasıyla bozulur.

İmamı Şafii’ye göre kıldığı namaz bitince abdesti bozulur.

11. Başka bir hadesten dolayı abdest almış olanın özrü vuku bulursa abdesti bozulur mu?

Bir özür sahibi, özrü kesilmiş olduğu halde başka bir hadesten dolayı abdest alıp daha sonra özrü yine zuhur etse abdesti bozulmuş olur. Yeniden abdest alması gerekir. Çünkü önceki abdesti bu özürden dolayı değildir. Fakat özrü kesilmediği halde vakit içinde özründen veya başka bir hadesten dolayı abdest aldığı halde, özrü yine zuhur etse abdesti bozulmaz. Çünkü bu abdest hem özür, hem de hades için alınmış olur.

12. Özür sahibinin özründen akan pislik namazına engel midir?

Özürlü bir kimsenin özründen çıkıp çamaşırına bulaşan pis mayiler, özür devam ettikçe namazın sıhhatine engel olmaz.