Tedavi Amaçlı Şarap Kullanmanın Nehyedilmesi

By | 2 Eylül 2014

kuran

 

sarapSimâk’dan rivayet olunduğuna göre; Tarik b. Süveyd, Peygamber sallallâhu aleyhi vesellem’e, (tedavi için) şarap (kullanmayı) sormuş, (Hz. Peygamber) onu (bundan) nehyetmiş. Sonra o (bunu) Hz. Peygamber’e (tekrar) sormuş. (Hz. Peygamber) onu (yine) nehyetmiş. Sonra o, Hz. Peygamber’e:
Ey Allah’ın Peygamberi, şarap gerçekten şifadır, demiş. Peygamber sallallâhu aleyhi vesellem de:
“Hayır, (o şifa değildir) fakat hastalıktır” buyurmuş.

• Ebu’d-Derdâ’dan rivayet olunduğuna göre, Resûlullah sallallâhu aleyhi vesellem:
“Kuşkusuz Allah hastalığı da şifayı da yarattı ve her dert için bir derman yarattı. Binaenaleyh (Allah’ın yarattığı bu şifalı ilaçlarla) tedavi olmaya çalışınız, (fakat) haramla tedavi olmaya kalkışmayınız” buyurmuştur.

Açıklama:
Bu bab tedavi olmak için yenilip içilmesi İslam’a göre kötü sayılan maddelerden yapılmış ilaçları kullanmanın caiz olmadığını belirten hadisleri ihtiva etmektedir.

Hattâhînin dediği gibi yenilip içilmeleri dinen kötü sayılan şeyler iki kısımdır:
1) Pis olan şeylerdir. Bilindiği gibi pis olan şeyler tümüyle kötüdür. İçilmesi haram kılman şarap gibi maddeler bunların en açık örneğini teşkil ederler.

2) Tadları insan tabiatına uygun düşmeyen ve yenilip içilmeleri çok zor olan maddeler. İnsan tabiatı bunlardan hoşlanmadığı için kötü sayılmış ve yenilip içilmeleri yasaklanmıştır.

Nitekim İmam Ahmed bu gibi hadis-i şeriflere dayanarak haramla veya içinde haram bulunan bir ilaçla tedavi olmanın haram olduğunu söylemiştir.