Kadın Cenaze Namazı Kılabilir Mi ?

By | 19 Mart 2015

Kadın Cenaze Namazı Kılabilir Mi ?Kadın Cenaze Namazı Kılabilir Mi ?

Cenaze namazı farz-ı kifaye olan bir ibadettir. Bunda kadın erkek ayırımı yoktur. Nitekim Resul-i Ekrem Efendimizin (a.s.m.) cenaze namazını hücre-i saadetlerine erkekler ve kadınlar grup grup gelerek kılmışlardır. Müslümanların bir kısmının cenaze na­mazını kılmasıyla diğerlerinin üzerinden farziyet dü­şer. Meselâ, hiç erkek olmasa, bir tek kadının namazı kılması kâfi gelmektedir. Yine erkeklerin bulunmadığı bir zamanda kadınlar cemaat halinde kılabilirler. İmam olan safın ortasında bulunur, diğerleri cemaat olurlar.

Bu hükümler mevcut olduğu halde, cenaze namazla­rında kadınlar neden bulunmuyor? Bu sualin açıklan­ması hususunda şunlar söylenebilir:

  1.  Cenaze namazı farz-ı kifayedir. Herkesin kılması şart değildir. Genellikle vakit namazlarının arkasın­dan kılındığından ve vakit namazlarına da camiye er­kekler geldiğinden cenaze namazı hep erkekler tarafın­dan kılınır olmuştur.
  2.  Kadınlar erkeklere nisbetle duygusal oldukların­dan acı ve gözyaşlarına hâkim olamadıklarından, ba­zıları da bağırıp çağırarak ağladıklarından özellikle yakınları tarafından kadınlar cenazeden uzak tutulagelmiştir.

Bu uygulamanın kaynağı bir ölçüde hadis-i şeriflere dayanmaktadır.

Ümrnü Atiyye (r.anha) şöyle diyor: “Biz kadınlar, Resul-i Ekrem Aleyhissalâtü Vesselâm tarafından ce­nazeyi takip etmekten men edildik, yalnız bu yasağa uymak bize vacip kılınmadı.” (İbni Mâce, Cenâiz:50.)

Hazret-i Ali (r.a.) rivayet ediyor:

“Resulullah (a.s.m.) dışarı çıktı, bir grup kadını otu­rur halde gördü ve sordu:

“Burada neden oturuyorsunuz?”

“Cenazeyi bekliyoruz.”

“Cenazeyi siz mi yıkayacaksınız?”

“Hayır.”

“Cenazeyi siz mı taşıyacaksınız?”

“Hayır.”

“Cenazeyi, mezara indirenlerle birlikte mi indire­ceksiniz?”

“Hayır.”

“Resulullah (a.s.m.) şöyle buyurdular: ‘Öyle ise günah işlemiş olarak ve sevapsız olarak geri dönünüz.

Burada cenazeyi takibin içinde cenaze namazı yer almıyor, ancak cenazenin namaz kılınacak yere taşı­narak gelmesi bulunduğundan, uygulamanın içine gir mistir. Hattâ bu hadis-i şerifi delil olarak getiren Ha­nefi mezhebi âlimleri, kadınların cenazeyi takibinin tahrimen mekruh olduğu hükmüne varmışlardır.

Bu hadislerin devamı hadislerde ölüye ağlamanın mekruhluğuna temas edilir ve cenaze ile ilgili hadisle­rin tamamı gözden geçirildiğinde başta namaz olmak üzere, cenazenin evden alınıp defnine kadar cenaze merasimlerinde kadınların katılmamaları daha uygun ve yerinde olacağı neticesine varılmıştır.