Çocuğu Tanımanın Önemi Nedir ?

By | 20 Mart 2015

Çocuğu Tanımanın Önemi Nedir ?Çocuğu Tanımanın Önemi Nedir ?

Daha 3-4 yaşından itibaren çocuklara “Büyüyünce ne olacaksın? diye sorulduğuna şahit olur dururuz. Onlar da çok bilinen bir mesleği ifade ederler; ”Doktor olacağım.” derler. Çünkü o mesleğin itibarda olduğunun farkındadırlar. Zaman zaman da ana babalarının istedikleri mesleklerle ilgi­li cevaplarda bulunurlar: Mühendislik, subaydık, öğretmen­lik…

Burada, farkında olmadan yanlışlık yapılmaktadır. Ço­cuklardan, yetişkinlere has şeyler beklenmektedir. Böylece çocuklar, kendi gerçeklerinden uzaklaştırılmaktadırlar. O yaşlarda çocuklar, daha tanınmazlar ki… İdeal meslek yön­lendirmelerinin, ilköğretimin sonuna doğru yapılması uy­gundur. Bu da okul-aile işbirliği içinde olmalıdır.

Çocuğu tanımadan bazı mesleklerin önemi üzerinde du­rulursa, ilerde ulaşamadığı meslekten dolayı aşağılık duygu­su içinde yaşayacak, hem de kendi işini benimsemeyecektir. İleri ülkelerde iş yerlerinde başarılı hizmet üretilmesinin se­beplerinden en önemlisi, insanların, sevdikleri ve yetenekle­rine uygun işlerde çalışmalarıdır. Bu işler, doktorluk, mü­hendislik de olabilir; dökümcülük, temizlikçilik de olabilir. Önemli olan, kişinin işini benimsemesidir.

Meslek örneğini vermemin sebebi, çocuğu tanımamanın, ne kadar zarar verdiğini anlatabilmek içindir. Çocuğu tanı­madan, eğitimi, mümkün mü? Çocukların dünyasını tanı­mak gerekiyor. Tanımadığımız insana, nasıl yardımcı olabili­riz? Çocuğun tanınması ölçüsünde, ebeveynle çocuk arasın­daki mesafe kısalır. Ana baba, güneş olup ısı ve ışığıyla ço­cuğun dünyasında gezinti yapabilirse onu, eksiksiz tanıyabi­lecektir. Çocuğun davranışları, iyi gözlenebilecek; zayıf nok­talar, isabetle tespit edilebilecektir. Peygamber Efendimiz “Herkese, derecesine göre davranılmasım” istemektedir. (Ebu Davud, Edep 22.) İnsanların dereceleri bilinmeli ki davra­nışları, ona göre ayarlanabilirsin. Çocuk ise tanınması çok kolay bir varlık değildir. Bir çocukla karşı karşıya kaldığımız zaman, esrarlı bir çevreye girdiğimizi hissederiz. Epeyce dik­kat etmek gerekiyor. Çocuk tanınırsa, kendisine anlatılıp öğ­retilecek olanların sıralaması kolay olacaktır. Tabi, çocukla rahat başa çıkabilmek için, bir plan hazırlanmalı ve adım adım uygulanmalıdır. Eğer çocuğun kapasitesine göre hare­ket edilirse topluma “düşünen bir insan” kazandırılacaktır. Tam tersine, çocuk, anlayamayacağı şeyler için zorlanırsa kaybedilecektir.

Bu durumda çocuğu, doğumundan itibaren tanımaya ça­lışalım.