Rasûlüllah (s.a.v.) şöyle buyurdu:
“Cemaatle kılınan namaz, ferdle kılınan namazdan 27 derece daha faziletlidir.”
Ebu Hureyre (r.a.) dedi ki:
Rasûlüllah (s.a.v.) şöyle buyurdu:
“Bir topluluk namazı cemaatle kılmayı unutmuştu. Rasûlüllah (s.a.v.) bu hususta, “Benim yerime birine namazı kıldırmasını istiyeyim ve ben o cemaate gelmiyenlerin evini yakayım.” diye düşündüm, dedi. Başka rivayetlerde bu namazın yatsı namazı olduğu belirtilmiştir.
Hz. Osman’ın (r.a.) şöyle dediği rivayet edilmiştir:
“Kim yatsı namazını cemaatle kılarsa, gecenin ilk yarısını ibadetle geçirmiş gibi sevab alır ve sabah namazını da cemaatle kılarsa, bütün geceyi ibadetle geçirmiş gibi olur.”
Rasûlüllah (s.a.v.) şöyle buyurdu:
“Kim namazları cemaatle doldurursa; gönlünü, ibadetle doldurmuş olur.”
Said İbni Müseyyib (r.a.) dedi ki:
“Yirmi yıldır müezzin ezanı okumadan camiye gider, oturarak cemaatı beklerim.”
Muhammed İbni Vasi (k.s.) buyurdu:
1- Allah için rızık peşinde koşularak harcanan vakit.
2- Hataya düşenin hatasını düzeltecek dost.
3- Cemaatle kılınan namaz.
Bu haller nefsi isteğimi kısıyor ve bana sevab yazılmasına sebep oluyor.
Ubeyd İbni Cerrah (r.a.) bir cemaate imam olmuştu. Namazdan çıkınca onlara şöyle dedi:
— Namazdayken şeytan vesvese verdi, ancak benden daha faziletli olanı hatırladım, bundan böyle imam olmam, dedim.
Haşan Basri (k.s.) dedi ki:
— Alimlere muhalefet edenlerin arkasında namaz kılmayınız!
İmam-ı Nehâi (k.s.) buyuruyor:
“İlimsiz, liyâkatsız, insanlara imamlık yapan kişi, denizde su tartan insan gibidir. Tartının az mı çok mu olduğunu bilemez.”
İbni Abbas (r.a.) buyurdu:
“Kim ezanı işittiği halde cemaate gitmiyorsa, o hayrı istemiyor, hayır da onu istemiyor demektir!”
Ebu Hureyre (r.a.) dedi ki:
“Ademoğlunun ezanı işitip cemaata gitmediği zaman, kulağına eritilmiş kurşun dökülmesi daha hayırlıdır.”
Rivayet edildiğine göre Meymun İbni Mehran, cemaatle namaz kılmak için camiye gitti. Cemaatın değişik sebeplerden dolayı dağıldığını söylediler. O şöyle dedi:
— Biz Allah içiniz ve Allah’a dönücüleriz, cemaatle kılınan namazı Bağdat şehrinin benim olmasına tercih ederim.”
Rasûlüllah (s.a.v.) şöyle buyurdu:
“— Kim iftitah tekbirini kaçırmadan kırk gün cemaatle namaz kılarsa Allah o kulu, nifaktan ve cehennemden uzaklaştırır.”
Rivayet edildiğine göre: Kıyamet günü, bir takım insanın yüzleri yıldızlar gibi parlar. “Melekler onlara” nasıl ameller yaptınız ki bu şekilde yüzünüz parlıyor?”
Onlar şöyle cevap verirler:
“— Biz ezanı işittiğimizde hemen abdest alır ve cemaatle namazı kılardık.
Başka bir rivayette:
Melekler yüzleri ay gibi parlayan bir gruba rastlarlar.
Onlara:
— Nasıl ameller yaptınız ki, yüzünüz ay gibi parlıyor?, derler.
Onlar:
— Vakit girmeden önce abdest alır, sonra cemaate katılırdık, derler. Melekler yüzleri güneş gibi parlayanlara rastlarlar.
Onlara:
— Nasıl amel yaptınız da yüzünüz böyle parlıyor, derler.
Onlar:
Biz ezanı camilerde dinlerdik, diye cevap verirler, demiştir.