Parfüm Kullandıktan Sonra Makyajlı ve Ojeli Olarak Namaz Kılınabilir Mi ?

By | 18 Mart 2015

Parfüm Kullandıktan Sonra Makyajlı ve Ojeli Olarak Namaz Kılınabilir Mi ?Parfüm Kullandıktan Sonra Makyajlı ve Ojeli Olarak Namaz Kılınabilir Mi ?

“Makyajlı ve ojeli olarak namaz kılınabilir mi?” Öncelikle bir hususa işaret etmekte fayda vardır: Bir kere alkollerin hepsi sarhoş edici değildir. Yani Kurân’da “hamr” olarak geçen ve “sarhoş edici” özelliği bu­lunan alkol türleri necistir ve haramdır. Bunun dışın­da, meselâ, etil alkol cinsinin sarhoş edici bir yapısı olmadığından haram sınıfına girmemekte ve necis sa­yılmamaktadır.

Bakara Sûresinin “hamr” ile ilgili âyetlerinin tefsi­rinde Elmalık Hamdi Yazır bu konuda şu hususlara temas etmekte ve şöyle demektedir:

“Üzüm şarabından yapılmayan ispirto, bira vesaire müskirat içilemezse de elbiseye veya bedene sürülmesi de namaza mâni olur diye iddia edilemez.”

Bu nakilden de anlaşılacağı gibi, deodorant, parfüm­leri ve kolonyadaki alkol Hanefi mezhebinin bazı imamlarına göre necis kabul edilen alkol cinsine gir­mediğinden elbiseye veya bedene sürülmesiyle namaza mâni olmaz. Şâfii ve Hanbeli gibi diğer mezheplere göre pis sayıldığı için sürülen yeri yıkadıktan sonra na­maza durmak gerekir.

Makyaj sürüldükten sonra namaz kılınıp kılınamayacağına gelince, bu meselede iki noktaya dikkat etmek gerekiyor.

Birisi, makyajda kullanılan malzemede ve kozme­tikte pis ve zararlı bir madde bulunmamalı, abdest alırken suyu altına geçirmelidir. Şayet içinde pis madde var ve altına suyu geçirmiyorsa, bu halde iken namaz kılınmaz, bir an önce giderilmelidir.

ikinci nokta ise, kadın makyaj yapıyorsa, bunu ko­casından ve emin olduğu mahremlerinden (oğlu, babası ve kardeşi gibi) başkasına göstermemelidir. Yabancı erkeklere o şekilde görünmesi ve dışarı çıkması insanı günaha iter.

Oje ise, namazdan önce abdestle alakalıdır. Bilindiği üzere, abdestin sahih olabilmesi için suyun abdest aza­larının dış kısmına temas etmesi gerekir. Eğer abdest azalarına sürülen madde suyun temasına engel olu­yorsa abdest sahih olmaz. Oje tırnağa bütünüyle sürül­düğünden suyun alta geçmesine engel olmaktadır. Me­selâ mumun abdeste engel olduğu fıkıh kitaplarımızda açıkça belirtilmektedir. Mumu gidermeden nasıl abdest olmazsa, ojeyi gidermeden de abdest olmuyor.

 

[1] Hak Dini Kur an Dili. 2: 763.