Çocuklara Muamelede Onların Kapasiteleri Göz Ardı Edilmemelidir

By | 10 Ağustos 2014

namaz-kildiran-seccade

 

oyun-cocukEnes radıyallâhu anh şöyle anlatmaktadır: Resûlullah sallallâhu aleyhi vesellem ’insanlarm en güzel ahlaklı olanıydı. Beni bir gün bir ihtiyacı için bir yere gönder­di. Ben de “vallahi gitmeyeceğim” dedim. Ama içimde Allah’ın Nebisinin bana emrettiği şeyi yapmak vardı. Bu yüzden o yere yollandım; fakat yolda oynayan çocuklar gördüm ve onlara katıldım. Az bir zaman geçmişti ki biri başımdan tutup okşadı. Döndüm birde baktım ki, karşımda Resûlullah sallallâhu aleyhi vesel­lem gülümsüyor. “Enescik” dedi bana, “gittin mi seni gönderdiğim yere?” Ben de “Tamam ey Allah’ın Resûlü, gidiyorum” dedim.”

 

Açıklama:

Çocuk yaratılışı icabı her şeyi yerli yerince düşünen, kendisine söyleneni anında algılayan, öğrendiğini devamlı surette hayatına aktaran bir yapıya sahip değildir. Çocuk unutabilir, kendisine öğretilenden gafil kalabilir.

Resûlullah sallallâhu aleyhi vesellem çocukların bu yaratılışlarına oldukça önem vermiş, bu durumlarını gözden çıkarmamıştır. Bunun en güzel örneğini Enes’in kıssasında görmekteyiz.

Yine bir başka hadiste Enes radıyallâhu anh şöyle demiştir: “Resûlullah sallallâhu aleyhi vesellem bana emrettiği işleri yapmadığım ya da geciktirdiğim za­man beni asla kötülemezdi. Şayet aile fertlerimden birisi beni yermeye ya da azarlamaya yeltense hemen şöyle derdi: “Bırakın onu. Allah ne takdir etti ise o olmuştur.”

Bilinmelidir ki çocuğun akli kapasitesi sınırlıdır. Bazen çocuktan bir şey is­tenir de çocuk kendisinden istenileni unutabilir. Ya da bir konuda öyle davran­maması tembihlenir ancak çocuk tam tersi hareketlerde bulunabilir. Yine çocuk ebeveynine itaat etmesi gerektiğini unutabilir, yaptığının büyük bir hata olduğu bilincinde olmayabilir. Bilinmelidir ki çocuk, büyük gibi değildir. Bu yüzden ço­cuk eğitiminde kendi akli seviyemizi, ya da kapasitemizi değil, çocuğun seviyesini göz önünde bulundurmalıyız. Çocuğa karşı en güzel bir muamele ile, bıkmadan, usanmadan, hikmetli sözlerle yapılacak bir nasihat nebevi terbiye metodunun en önemli temel taşlarındandır.