Çocuk Dünyasının Anahtar Kavramlarında Merak

By | 10 Nisan 2015

Çocuk Dünyasının Anahtar Kavramlarında MerakÇocuk Dünyasının Anahtar Kavramlarında Merak

dünyaya yoğun merak duygulan ile gelirler. Bu duy­gu, onlann dünyaya hızlıca adapte olup kısa sürede hayatı öğ­renmelerini sağlar. Çocuk bu merakı sayesinde, yürümeyi, ko­nuşmayı, eşyaların adını ve ne işe yaradıklarını kısa sürede öğ­renir. Çocukların merak duygulan özellikle yeni ortama girdik­lerinde çok tahrik olur. Çocuklar çekmecelerin ve dolapların içi­ni, kitaplardaki resimleri, mekandaki cihazlan merak edip ne işe yaradıklarını ve nasıl çalıştıklarını öğrenmek isterler.

Dikkat edilmesi gereken öncelikli konulardan biri de, çocuk­ların mekanda olası merak edebileceği şeyleri tahmin etmek ve çocukların bu meraklarını gidermektir. Eğer eğitimi yazlık ola­rak camilerde veriyorsanız camiler çocuklar için ilginç ve sıra dışı mekanlardır. Odası yoktur, tavanı yüksektir ve içinde mo­bilya bulunmaz. Camiye giren çocuk minareyi, minberi, mihra­bı, müezzin mahfilini, renkli camlan, mikrofon sistemini, büyük saatleri, seramik duvarları merak edebilir. Cami dışında medrese, yurt veya okul tarzı bir kurumun da kendine has özellik ve dikkat çeken eşyaları tanıtılabilir. Eğitimin başlangıcında çocukla­ra teker teker bu mekanları tanıtmak, onlar hakkında bilgi ver­mek yerinde olur. Çocukların mekanla ilgili merak duygularını gidermek, onlarda görülen “yaramazlık” ya da “etrafı kurcala­ma” dediğimiz davranışları azaltabilir.

Merak ile ilgili eğitimcilerin dikkat etmesi gereken bir diğer konu ise öğretimi planlarken sorularla çocukların merak duy­gusunu diri tutup, öğrenmeyi kolaylaştırmaktır. Bir çocuk için en zor şeylerden biri merak etmediğini öğrenmektir. Merak et­mediğini öğrenen çocuk zamanla öğrenmeden soğur. Bu ne­denle çocuklara yönelik her öğrenme faaliyeti, merak uyandı­ran sorular ve öykülerle başlamalıdır. Bir çocuk, merak duygu­su harekete geçtikten sonra rahatça öğrenme gerçekleştirebilir.