Çocuk Dünyasının Anahtar Kavramlarında Merak
dünyaya yoğun merak duygulan ile gelirler. Bu duygu, onlann dünyaya hızlıca adapte olup kısa sürede hayatı öğrenmelerini sağlar. Çocuk bu merakı sayesinde, yürümeyi, konuşmayı, eşyaların adını ve ne işe yaradıklarını kısa sürede öğrenir. Çocukların merak duygulan özellikle yeni ortama girdiklerinde çok tahrik olur. Çocuklar çekmecelerin ve dolapların içini, kitaplardaki resimleri, mekandaki cihazlan merak edip ne işe yaradıklarını ve nasıl çalıştıklarını öğrenmek isterler.
Dikkat edilmesi gereken öncelikli konulardan biri de, çocukların mekanda olası merak edebileceği şeyleri tahmin etmek ve çocukların bu meraklarını gidermektir. Eğer eğitimi yazlık olarak camilerde veriyorsanız camiler çocuklar için ilginç ve sıra dışı mekanlardır. Odası yoktur, tavanı yüksektir ve içinde mobilya bulunmaz. Camiye giren çocuk minareyi, minberi, mihrabı, müezzin mahfilini, renkli camlan, mikrofon sistemini, büyük saatleri, seramik duvarları merak edebilir. Cami dışında medrese, yurt veya okul tarzı bir kurumun da kendine has özellik ve dikkat çeken eşyaları tanıtılabilir. Eğitimin başlangıcında çocuklara teker teker bu mekanları tanıtmak, onlar hakkında bilgi vermek yerinde olur. Çocukların mekanla ilgili merak duygularını gidermek, onlarda görülen “yaramazlık” ya da “etrafı kurcalama” dediğimiz davranışları azaltabilir.
Merak ile ilgili eğitimcilerin dikkat etmesi gereken bir diğer konu ise öğretimi planlarken sorularla çocukların merak duygusunu diri tutup, öğrenmeyi kolaylaştırmaktır. Bir çocuk için en zor şeylerden biri merak etmediğini öğrenmektir. Merak etmediğini öğrenen çocuk zamanla öğrenmeden soğur. Bu nedenle çocuklara yönelik her öğrenme faaliyeti, merak uyandıran sorular ve öykülerle başlamalıdır. Bir çocuk, merak duygusu harekete geçtikten sonra rahatça öğrenme gerçekleştirebilir.