– Mezhep imamları namazı cemaatle kılmanın hükmünde ihtilaf etmişlerdir. Bu ihtilaf cuma namazı dışındaki farzlara göredir.
Şafiî mezhebinde en sahih görüşe göre cemaatle namaz kılmak farz-ı kifayedir. Meşhur olan bir başka Şafiî görüşüne göre sünnettir. Farz-ı ayın olduğu rivayeti de vardır.
Malikî mezhebine göre sünnettir.
Ebu Hanife’ye göre farz-ı kifayedir. Bazı Hanefî âlimlerine göre ise sünnettir.
Ahmed b. Hanbel’e göre cemaat farz-ı ayn olup namazın sahih olması için şart değildir. Buna göre bir kimse cemaate gitmeye gücü yettiği halde namazını evde yalnız kılsa namazı sahihtir. Fakat (farz-ı aynı terkettiği için) günahkâr olur.
– Kadınların evlerinde cemaat olmaları daha faziletlidir. Kadınların (içlerinden birisi imam olmak üzere) cemaatle namaz kılması, Ebu Hanife ve Malik e göre mekruh, Şafiî ve Hanbelî’ye göre mekruh değildir.