Abdest

By | 4 Nisan 2015

ABDESTAbdest

Ebu Hureyre’den, -Allah ondan razı olsun- O şöyle dedi:

Allah Rasûlü sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu: “Kendi­sinde hades meydana gelen kimseden, abdest alıncaya kadar namazı kabul olunmaz.” Hadremevt’ten birisi dedi ki: Ey Ebu Hureyre hades nedir? Dedi ki: Sesli veya sessiz yellenmedir.

Vaaz

Bu hadis, abdestsizlik kişinin kendi isteği ile olsa da zorunluluk­tan kaynaklansa da bu şekilde namazın batıl olduğunu gösterir.

Her namaz için abdest almak gerekli değildir. Çünkü namazın ka­bul edilmemesi, abdest alıncaya kadardır. Abdest aldıktan sonrası ise, öncesinden farklıdır. Bu da abdest aldıktan sonra namazın mutlak ola­rak kabul edilmesini gerektirir. Hadesten murat küçük abdest ya da büyük abdest bozma ya da yellenmedir.

Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem abdest aldıktan sonra şöyle buyurdu:

“Kim bu şekilde abdest alırsa geçmiş günahları bağışlanır”

Abdest: Allah’ın emredip Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’in bize açıkladığı şekil üzere temiz su ile belli organları yıkamaktır.

Abdestin Fazileti: Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:

“Size, Allah’ın onunla hataları sildiği ve dereceleri yükselttiği şeyi göstereyim mi?”

“Evet ey Allah’ın Rasûlu!” dediler; şöyle buyurdu,

“Zor da gelse de abdesti usulune uygun gayet güzel almak, mesci­de adımları çoğaltmak…”

Niyet: Dille söylemenin şart olmadığı sadece kalbi bir amelden ibarettir.

Besmele: Abdeste başlarken “Bismillah” demek.

Misvak: Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:

“Eğer ümmetime zor geleceğini bilmeseydim her abdestte misvak kullanmalarını emrederdim”

İki Eli (üç kez) Yıkamak: Osman -radıyallahu anh- abdest alırken elini üç kez yıkadı ve abdest’i bittikten sonra ‘Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem’i aynen şu benim aldığım gibi abdest alırken gördüm’ dedi.

Ağıza ve Buruna Su Çekmek: Mazmaza; ağzı yıkamak ve suyu ağız içinde hareket ettirmektir. İstinşak; suyu burnun içine iyice ulaş­tırmak ve içeriye çekmektir. Bu sağ el ile yapılır.

İstinşar ise istinşak işleminden sonra burundan suyu çıkarmaktır ve bu da sol el ile yapılır.

Bunun Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem’den gelen sahih ri­vayet gereği üç kere tekrarlanması müstehaptır.

Mazmaza ve istinşakı tek avuç su ile cem etmek: Abdullah b. Zeyd el-Ensari’den: O’na “Bize Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem’in abdesti gibi abdest al.” denildi. O da bir kap istedi ve tek elle mazmaza ve istinşak yaptı ve bunu üç kere tekrarladı.

Yüzü Yıkamak: Yüz; saç bitiminden, sakal altına kadar ve iki ku­laklar arasındaki bölgedir. Suyun yüzün bütün bölgelerine ulaşmasına dikkat edilerek üç kere yıkanır.

Sakalı Hilallemek (ovmak): Osman radıyallahu anh’ın hadisinde Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem sakalını hilalliyor idi.” şeklinde

geçmektedir.

İki Eli Dirseklere Kadar Yıkamak: “Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem sağ kolunu üç kere dirseklere kadar yıkar, sonra aynı şekilde sol kolunu yıkardı”

Baş ve İki Kulağı Beraber Mesh Etmek: Abdullah b. Zeyd şöy­le dedi: “Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem başını eliyle mesh etti ve başını ön tarafından başlayarak ellerini kafasının arkasına ve arka­sından önüne çekti ve başını tamamen kaplayacak şekilde mesh yap­tı. Onları (iki elini) başının arkasına götürdü ve sonra ellerini tekrar başının önüne getirdi.” Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem başı ve kulaklarını bir kere tek suyla mesh ediyordu.

Ayakları İncik Kemiklerine Kadar Yıkamak: Peygamber sallal­lahu aleyhi ve sellem sağ ayağını incik kemiklerine kadar üç kere yıkar sonra aynı şekilde sol ayağını yıkardı. Bu arada her yıkayışında ayak parmaklarını serçe parmağıyla hilalliyordu.

Ovmak: Yani eli, yıkanan, kol ve ayaklar üzerinde gezdirmek. Su­dan önce veya sonra olabilir.

Muvalat: Yani uzuvları ara vermeden birbiri ardınca yıkamak de­mektir.

Sağdan Başlamak: Yıkanacak azalar önce sağdan başlayarak yı­kanır.

Tertip: Uzuvları sıraya uyarak yıkamak gerekir. Allahu Teala şöyle buyurdu:

“Ey iman edenler! Namaz kılmaya kalktığınız zaman yüzle­rinizi, dirseklerinize kadar ellerinizi yıkayın ve başlarınızı mesh edip, topuklara kadar ayaklarınızı yıkayın.” (Maide, 5/6)

Abdestten Sonra Dua: Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem şöy­le buyurdu:

Sizden kim abdest alır ve abdestini de güzel yapar sonra da; ‘Eşhedu en la ilahe illallahu vahdehu la şerike leh ve eşhedü enne Muhammeden abduhu ve Rasuluhu’, derse cennetin sekiz kapısı ona açılır ve onlardan dilediğinden girer.”

Veya şöyle der: “Allah’ım beni tevbe edenlerden ve temizlenenlerden kıl.”

Abdest azalarını yıkarken bize hadislerde gelen yapılacak herhan­gi şer’î bir dua yoktur. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem’den de bu yönde sahih bir rivayet mevcut değildir.

Abdestten Sonra İki Rekat Namaz: Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:

“Kim güzel bir şekilde abdest alır ve sonra da kalbi ve yüzü ile yönelerek iki rekat namaz kılarsa cennet ona vacip olur.”

İsraftan Kaçınmak: Suyu iktisatlı kullanmak sünnettir. Peygam­ber sallallahu aleyhi ve sellem kimi zaman organlarını birer kere, kimi zaman ikişer kere ve kimi zaman da üçer kere yıkamıştır.

Abdesti Bozan Şeyler

Önden Yahut Arkadan, Bir Şey Çıkması Hali: İki yoldan çıkan şeylerde Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:

“Sizden biriniz hades vukuunda abdest almadıkça namazı kabul olmaz.”

Derin Uyku: Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyur­du: “Kim uyursa abdest alsın.”

Deve Eti Yemek: Adamın biri Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem’e

“Deve etinden abdest alayım mı?” diye sordu. Rasulullah:

“Evet, deve etinden (yediğin zaman) abdest al”, buyurdu.

Tam bir sevap elde etmenin aynen Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem ‘in aldığı gibi abdest almakla mümkün olduğu bilinmelidir.

Kalplerden huşu kalkmış, yerini gaflet kaplamıştır.

Nefislerin ıslahı doğru bir akide ve namazın dosdoğru kılınması ile başlar. Hiç kuşkusuz ki huşu ile kılınan doğru namaz ümmetin mu­zaffer olmasını sağlayan en önemli sebeplerdendir.

0 halde namazlarımıza dönüp, onu Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem’in ve ashâbının namazı ile kıyaslıyalım. Zira namaz; nefisleri yükseltmenin ve her iki dünyada da kurtuluşa ermenin yoludur.

Vaazdan Öğrendiklerimiz:

Allah Rasûlü sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu: “Kendi­sinde hades meydana gelen kimseden, abdest alıncaya kadar namazı kabul olunmaz.
Bu hadis, abdestsizlik kişinin kendi isteği ile olsa da zorunlu­luktan kaynaklansa da bu şekilde namazın batıl olduğunu gösterir.
Her namaz için abdest almak gerekli değildir. Çünkü namazın kabul edilmemesi, abdest alıncaya kadardır.
Hadesten murat küçük abdest yada büyük abdest bozma yada yellenmedir.
Abdest: Allah’ın emredip Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’in bize açıkladığı şekil üzere temiz su ile belli organları yıkamaktır.
Nefislerin ıslahı doğru bir akide ve namazın dosdoğru kılınması ile başlar.