Çocuk Hayatında Bilgisayarın Önemi Nedir ?

By | 25 Mart 2015

Çocuk Hayatında Bilgisayarın Önemi Nedir ?Çocuk Hayatında Bilgisayarın Önemi Nedir ?

Gelişen teknoloji, artık günlük hayatın her alanında karşımıza farklı şekillerde çıkıyor. Hayat, bir taraftan kolaylaşırken bir taraftan da karmaşık bir hâle geliyor. Bizler, değişen şartlara, zorlanarak da olsa uyum sağlamaya çalışıyoruz. Çocuklarımızın durumu ise farklı; onlar, teknoloji ve bilgisayar dünyasında büyüyorlar.

Birkaç yıl önce, sadece işyerlerinde olan bilgisayarlar, ar­tık insanın olduğu her yerde. Yavaş yavaş evlerimizin başköşelerinde yerlerini almaya başladılar. Çocuklar ise bilgisaya­ra gösterdikleri hızlı uyum ve sergiledikleri kullanma beceri­leri ile bizleri şaşırtmaktadırlar. Ana babalar olarak onların bu kadar karışık bir cihazı, çok rahatlıkla kullanabiliyor ol­maları karşısında, yeni neslin ne kadar zeki olduğunu düşü­nüyoruz.

İlk insandan beri dünyada değişim yaşanmaktadır. Ama değişime direnç de insanın tabiatında vardır. Ancak bir an gelir; ayak uyduramayan, düşeceğini zanneder. Bilgisayar rüzgârı da öyle. Bizim milletimizin aşırılıklara gitme özelliği vardır. Önce direniriz, sonra tam dalarız. Esas sıkıntımız, aracı, amaç hâline getirmektir.

Artık “orta”yı bulma ve orada “durma”yı öğrenmeliyiz. Bilgisayar kullanımı, doğru ve şuurlu bir şekilde planlandı­ğında, çocukların bilgiye dönük becerilerinin gelişiminde et­kili olacağı bilinmelidir. Özellikle problem çözme, dikkat, keşfedicilik, bilgiyi öğrenme alanlarında bilgisayar program­ları, çocukların gelişimini olumlu etkilemektedir.

Ayrıca bilgisayar oyunları, sosyal bir olay hâline geldi­ğinden çocukların, yaşıtlarıyla iletişim kurması için bir yol olabilir. Bilgisayarlar, onların hayatlarının bir parçası hâline geldiği için, bunun dışında kalmak, sosyal ilişkileri olumsuz etkileyebilir.

Tehlike Çanları

Sokağın pabucu dama atılıyor. İnternet kafeler ve ev bil­gisayarları çocukları, sokaktan çekti; ama ana babaların şikâ­yeti daha da artıyor. Genellikle ebeveynler, derslerine de yardımcı olur ümidiyle zorlanarak çocuklarına bilgisayar alı­yorlar. Bu araçlar, kullanmasını bilen ve doğru şekilde değerlendirebilen ellerde faydalı olabilir.

Çocuklar, harçlıklarıyla eğitim programları yerine oyun CD’leri satın alıyorlar. Zamanlarının boşa gitmesi yanında, çoğu şiddet içerikli, savaş ve dövüş sahneleriyle dolu olan bu oyunlar, onlarda saldırganlık duygularını besliyor. Başa çıkamadıkları gerçek dünyadan kaçıp sanal bir mutluluk ve­ren suni bir dünyaya sığmıyorlar. Sevgi, yardımlaşma, pa­laşma ve acıma duyguları köreliyor. Bazı bilgisayar oyunları eğlendirmekle kalmıyor, aynı zamanda güçlü olma, kıyasıya yarışma, rakiplerini geride bırakma ve kazanma hırsı aşılı­yor. Korkak ve öz güvenden yoksun çocuklar, oyunu kazandıkları zaman, kendilerini kahraman hissediyorlar.

Bilgisayar programlarındaki oyunlar, iyi hazırlanmazsa yanlış şekil, büyüklük, renk, zaman ve uzaklık kavramları verilebilir. Uygulamada görülen programların çoğu, zihnî beceriler kazandırmak, el ve göz koordinasyonunu sağlamak ve geliştirmekten uzaktır. Çocuklar arasında yaygın ve po­püler olan şiddet ihtiva eden oyunların, çocuklar üzerinde olumsuz etkilerinin olduğu kesindir. Özellikle okul öncesi ve ilköğretimin ilk yıllarında bu tip oyunlar, çocukların sosyal ve duygusal gelişimini etkilemektedir.

Bazen öyle oyunlar oluyor ki dehşet, vurma-kırma sahne­lerinden geçilmiyor. Bazı oyun kahramanlarının çeşitli dav­ranış ve hareketleriyle çocuktaki saldırganlık dürtülerinin harekete geçebileceği ve onu, saldırgan yapabileceği unutulmamalıdır. Çünkü çocukta, dürtülerini dizginleme yeteneği, çok zayıftır. Gerçi, bazı psikologlar, vurdulu kırdılı prog­ramların, çocuğun saldırgan duygularını tükettiğini iddia et­mektedir. Onlara göre, çocuğun bir bilgisayar kahramanını döverek saldırgan duygularını tüketmesi, gerçek hayatta bir arkadaşını dövmesinden iyidir. Oyunların, aklını güçle birleştirenlerin kazanacakları şekilde tasarlanması tercih edil­melidir.