Ak Saç ve Sakal Tellerini Yolmanın Hükmü

By | 30 Mart 2015

ak-sac-ve-sakal-tellerini-yolmanin-hukmu• Ak saç ve sakal tellerinin yolunması mekruhtur.

Çünkü Amr b. Şuayb -babası ve dedesi kanalıyla- Hz. Peygamber’in (s.a.v.) ak saç ve sakal tellerinin yolunmasını yasakladığını nakletmiştir. Hz. Peygamber (s.a.v.) “Bunlar İslâm’ın nurudur” buyurmuştur.

Bu hadis, Hz. Peygamber’den şöyle de nakledilmiştir:

“Ak saç ve sakal tellerini yolmayınız. Bir kişinin saçı ve sakalı müslümanken ağarınca bu ak teller kıyamet gününde onun nuru olur.”
Yahyâ yoluyla gelen rivayet ise şöyledir:

“Allâh onların hatırı için sahibine bir sevap yazar; bir günahını da siler. ” “…hem sonra size bir uyarıcı da gelmişti”10 âyetinin tefsirinde bazı müfessirler, bu uyarıcının ak saç ve sakal telleri olduğunu söylemişlerdir. Dolayısıyla ölümle uyaran, ölümü hatırlatan, arzu ve lezzetleri yasaklayıp engelleyen, âhiret için hazırlık yapmaya, sonsuza dek kalınacak olan bir yurdu imar etmeye yönlendiren bir şeyi yok etmek câiz olabilir mi hiç? Aynca saçına ve sakalına ak düşen kişi, bunları koparmak sûretiyle kadere karşı gelmiş, Allâh’ın yaptığım beğenmemiş, hükmüne rıza göstermemiş, genç ve körpe kalmayı ve küçük yaşta olmayı yeğlemiş; ağır başlılıktan, saygı görmekten, İslâm’ın nuruyla aydınlanmaktan ve Hz. İbrahim’in (a.s.) sahip olduğu yaratılıştan yüz çevirmiş olur. Çünkü bazı kitaplarda nakledildiğine göre saçına ilk ak düşen müslüman, Hz. İbrahim’dir. Hz. Peygamber’in (s.a.v.) de şöyle buyurduğu nakledilmiştir:

“Allâh saçına ak düşmüş adamdan -yani ona azap etmekten- utanır.”