Sahur

By | 10 Kasım 2014

oruc-ile-ilgili-sorularEnes b. Mâlik (radıyallâhu anh)’dan rivâyet edildiğine göre, Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem) şöyle buyurmaktadır:
“Sahurda yemek yiyin. Çünkü sahurda yemek yemede bereket vardır.”
(Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem), bazı hadislerde, sahura kalkmayı emretmektedir. Alimler, başka rivayetleri de göz önüne alarak bu emrin, vacip değil de mendu- bu ifade ettiğini söylerler. Çünkü Belağat’ta “emr” ifade eden bir kelime, 9 anlama gelebilmektedir. Buna göre her “emr” ifade eden kelime, vacip olmamaktadır.
Sahura kalkmak ve sahur yemeği yemek, oruç tutacak kimsenin, orucun başlama (imsak) vakti olan fecirden önce bir şeyler yemesidir.
Sahur için vaad edilen “bereket”ten kasıt; ecr ve sevaptır. Sahurun vereceği güçle oruç daha canlı, daha şevkli tutulur. Hz. Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sellem)’in sünnetine uyulmuş olunur.
Sahur yemeğine teşvik edilmesinde birtakım hikmetler vardır. Burada da görüldüğü üzere, Rasûlullah (sallallâhu aleyhi ve sellem), sahurun berekete vesîle olacağını belirtmiştir. Ayrıca sahur, seher vaktinde uyanık olmaya böylece İlâhi feyizlerden istifâdeye sebeptir. Oruca başlarken yenilen yemek, gün boyu açlığa katlanmada kolaylık sağlar. Böylece müslümanlarm oruç ibâdetinden kaçınmalarına engel olur.
Amr ibnu’l-Âs (radıyallâhu anh)’dan rivâyet edilmiştir:
“Bizim orucumuz ile Ehl-i kitabın orucu arasındaki ayırıcı fark, sahur yemeği yemektir.”

Hıristiyan ve Yahudiler oruç tuttuklarında akşam uyuduktan sonra yemek ve içmek kendilerine haramdı. Artık oruç fiilen başlamış sayılırdı. İslamiyet’in ilk günlerinde Müslümanlar için de durum aynı idi . Daha sonra Müslümanlar için fecir doğuncaya kadar yeme-içme ve cinsel ilişkide bulunmaya izin verildi, bir de sahur yemeği yemeleri teşvik edildi.İrbâd b. Sâriye (radıyallâhu anh)’dan rivâyet edilmiştir:

“Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem) beni Ramazan ayında sahur yemeğine davet edip:
– ‘Mübarek ğadâ kahvaltıya gel’ buyurdu.”
Gadâ kelimesi, sabah kahvaltısı manâsına gelir. Oruçluya nispetle sahur ye¬meği, oruçlu olmayana nispetle sabah kahvaltısı gibi olduğu için Hz. Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sellem) sahur için ğadâ ismini kullanmıştır.
Hz. Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sellem)’in, sahur yemeğine davet ederken “mübarek kahvaltı” tâbirini kullanması, sahur yemeğinin önemine işaret etmek içindir.