Harçlığın Çocuklar Açısından Önemi Nedir ?

By | 25 Mart 2015

Harçlığın Çocuklar Açısından Önemi Nedir ?Harçlığın Çocuklar Açısından Önemi Nedir ?

Yetişkin yaşlarda parayı iyi kullanabilme, çocukken alman eğitimle yakından ilgilidir. Çocuk, büyüdüğü zaman bir aile bütçesini; bir kurumun, belki de devletin büt­çesini yönetecektir. İşte, bunun başlangıcını harçlık oluştu­rur. Harçlık, seçim yapma ve sorumluluk yeteneklerini geliş­tirerek para harcamada deney sağlar.

Düzenli verilen harçlıklar, çocuğun sorumluluk duygusu­nun gelişmesine yardımcı olur. Çocuk, harçlığı bir ayrıcalık olarak görür. Aynı zamanda ana babadan bağımsız, kendi is­teklerini planlayabileceği bir fırsat elde etmiş olur. Harçlık, karar vermeye ve aldığı kararın sonuçlarını yaşayarak ders alma becerilerinin gelişmesine yardımcıdır.

Harçlık Ne Kadar Verilmeli?

Daha süt emen çocukların eline bile para sıkıştırıldığı gö­rülmektedir. O yaşlarda çocuğa birçok şey verilebilir, ama para verilmemelidir. Çünkü para, hem temiz değildir hem de oyuncak olamayacak kadar ciddi bir unsurdur.

Çocuk, üç-dört yaşma geldiğinde, annesi çarşıya çıkınca onu da götürürse paranın bir şeyler almaya yaradığını anla­maya başlayacaktır. İşte, o andan itibaren çocuğa paranın ça­lışılarak kazanıldığı anlatılmaya başlanmalıdır.

Harçlık verme miktarı, çocuğa, okula ve aile durumuna göre değişebilir. Burada temel prensip, çocukla diyalog kur­duktan sonra miktarın belirlenmesidir. Gereğinden fazla ve sık harçlık verilmesi, uzun vadede çocukların üzerinde olumsuzluklar meydana getirebilir. Çocuğun, parayla kolayca sivrilmesi, kişiliğinin oluşmasını olumsuz etkiler. Bol para harcamaya alışan çocuk, büyüyünce de başka yerden para gelecek beklentisine girebilir.

Harçlık verilirken belirlenen kurallar netleştirilerek göz­den geçirilmelidir. Özellikle ihtiyaçlar göz önüne alındığın­da verilen miktar, temel ihtiyaçları karşılamıyorsa ve çocu­ğun, arkadaş çevresinde zorda kalmasına sebep oluyorsa, ai­lenin imkânları doğrultusunda bu miktar değiştirilmelidir. Ancak bunu yaparken gerçekten de temel ihtiyaçlar dikkate alınmalıdır. Mesela yaz mevsiminde, arkadaşları dondurma alabilirken onun da alabilmesi; ancak günde belirli bir miktardan fazla da olmaması gibi.

Harçlıklarını zamanından önce bitiren çocuklara, yeniden harçlık verilmemelidir. Çocuğa az miktarda harçlık vermek, fazla vermek kadar sakıncalı olmayabilir. Ama bunun sebe­bi, çocuğa iyi anlatılmalıdır.

Harçlık Verme Zamanı

Çocuklara, para hesabı yapmaya başladıkları zaman harç­lık verilmeye başlanabilir. Yedi yaşma doğru çocuk, sayma becerilerini geliştirir. Bu yaştan itibaren düzenli harçlık veri­lebilir. Harçlığın, ilkokul öğrencilerine günlük; ortaokul ve lise öğrencilerine de haftalık verilmesi uygundur. Yapısal özelliklerinden dolayı bir hafta, bazı çocuklara çok uzun ge­lebilir. O zaman da bu hafta, yine belirli iki güne ayrılabilir. Bu günlerin belirlenmesi de aileden aileye değişir. Haftalık, çocukta bir bütçe fikri uyandırır. Belli bir parayı, bir hafta ida­re etmek zorunluluğu ile karşı karşıya kalan çocuk, parayı harcamakta tedbirli ve dikkatli davranmaya mecbur kalacak­tır. Tabi, çocuğun ihtiyacının iyi hesaplanması gerekmektedir.

Harçlık verildikten sonra, artık paranın çocuğa ait olduğu kabul edilmelidir. Neler alacağını söyleyip karışmaktan çok, verilen parayla neler alabileceğine karar verme sorumlulu­ğu, seçme yeteneği ve tasarruf kavramı aşılanmalıdır.

Harçlık Vermede Denge

Harçlık, çocukta, itaat ve başarı sağlamak için bir baskı ara­cı olarak kullanılmamalıdır. Ölke anında kesilmemeli, iyi olduğunda da keyfî olarak artırılmamalıdır. Harçlığın kötüye kullanıldığı durumlarda, çocukla tıpkı iş konuşur gibi ciddiyetle tartışarak karşılıklı anlayış içinde sonuca varılmalıdır.

Ailelerin sık yaptığı bir hata, kendilerinin o anda almak istemediği bir şeyi, başlarından atmak için “Harçlığından alırsın.” demektir. Çocuk, gerçekten almaya kalkınca da problem yaşarlar. Ana babalar, hayır, diyemedikleri durum­ların sorumluluğunu harçlığa yüklememelidir.

Çocuk, ihtiyacı olmadığını söyleyip harçlığı istemiyorsa da vermeli. Harçlık almak istememesi, kendine güvende ya­şadığı bir hassasiyetten kaynaklanabilir; kendini cezalandırı­yordun veya “çocuk olarak kalma” duygusunu yaşıyordun. Ona “büyüyen çocuk” olarak değer verilmelidir.

Kumbara

Çocuk, altı yaşına doğru, parayı saymayı öğrenir. Neyin ucuz, neyin pahalı olduğunu anlamaya başlar. Yedi yaşında okula gidip de “toplama”yı öğrendiğinde ona, para biriktir­mekten bahsetme zamanı gelmiştir. Çocuk para biriktirmeyi ve sıkıntılı zamanlarda birikmiş paranın üzüntüleri gider­meye yarayacağını, o yaşlarda kavrayabilir.

Kumbara sistemi, tutumluluk açısından çok önemlidir. Kumbaralar, çocuklara tasarruf şuurunun yanında sorumlu­luk, üretim ve öz güven duygusu kazandırır. Çocuğun, harç­lığının bir kısmıyla ihtiyaçlarını giderdikten sonra bir kısmı­nı biriktirme öğretilmeli. Kumbarada biriktirdikleri paralarla güzel hediyeler alınmalı, kesinlikle çocukların kumbaralarındaki paralarına el konulmamalıdır.