Hangi Durumda Namaz Bitirilmeden Kesilir ?

By | 26 Mart 2015

Hangi Durumda Namaz Bitirilmeden Kesilir ?Hangi Durumda Namaz Bitirilmeden Kesilir ?

Başlanmış bir namazı hiçbir özür yokken boz­mak caiz değildir. Fakat cemaat sevabı kazanmak veya daha mükemmel yapmak için bozulabilir. Bu adeta yıkılmaya yüz tutmuş bir camiyi daha güzel yapmak için yıkmaya benzer. Namazı bozmanın caiz olduğu haller şunlardır:

Yalnız başına farz namazı kılmaya başlayan bi­rinin yanında cemaatle namaza başlanırsa, eğer bu kimse henüz ikinci rekatın secdesine varmamışsa hemen namazını keser ve imama uyar. Bu durum­da kendi başına kıldığı iki rekat nafile bir namaz olmuş olur. Eğer üçüncü rekatte iken yanında ce­maatle namaz kılınsa namazını bozmaz. Dört re­katı tamamladıktan sonra dilerse imama uyar. An­cak imamla kıldığı namaz nafile olur. Fakat bu na­mazın ikindi namazı olmaması gerekir. Çünkü ikindi namazından sonra nafile namazı kılınmaz.

Kılınan namaz sabah veya akşamın farzı olur­sa, ikinci rekatın secdesine varılmadıkça neresinde olursa olsun namaz kesilip imama uyulabilir. Fa­kat ikinci rekatın secdesi yapıldıysa, artık namaz kesilmez, tamamlanır.

Bir kimse, öğle, ikindi ve yatsının dört rekatlık sünnetini kılarken yanında cemaat yapılsa, kıldığı namazı iki rekata tamamlayıp selam verir ve ce­maate uyar. Farzdan sonra öğlenin ilk sünnetini ve sonra da iki rekatlık son sünnetini kılar. İkindi ve yatsının dört rekatlık sünnetleri ise kılınmaz.

  1. Zaruret dolayısıyla da namaz kesilebilir. Bun­ları şöyle sıralayabiliriz:
  2. Namaz esnasında çocuk bağırıp-çağırırsa yahut tencerenin taşmasından veya pişmekte olan yemeğin yanmasından korkulursa namazı kesmek caiz olur.
  3. Başkasına ait bir mal da olsa, çalındığını görmek namazı bozmayı caiz kılar sebeplerdendir.
  4. Bir insan herhangi bir şekilde saldırıya uğ­radığı; yangın veya boğulma tehlikesi geçirdiği zaman bağırırsa, namaz kılanın namazını bozup yardıma koşması vaciptir.
  5. Ama birinin, çocuk veya yardıma muhtaç birinin kuyuya veya benzeri bir yere düşme tehli­kesi söz konusu olunca namazını kesmesi yine va­ciptir.
  6. Anne ve babanın bir ihtiyaç için çağırması durumunda, evladının namazını bozup anne veya babasının ihtiyacını karşılaması caizdir.