Hangi Durumda Namaz Bitirilmeden Kesilir ?
Başlanmış bir namazı hiçbir özür yokken bozmak caiz değildir. Fakat cemaat sevabı kazanmak veya daha mükemmel yapmak için bozulabilir. Bu adeta yıkılmaya yüz tutmuş bir camiyi daha güzel yapmak için yıkmaya benzer. Namazı bozmanın caiz olduğu haller şunlardır:
Yalnız başına farz namazı kılmaya başlayan birinin yanında cemaatle namaza başlanırsa, eğer bu kimse henüz ikinci rekatın secdesine varmamışsa hemen namazını keser ve imama uyar. Bu durumda kendi başına kıldığı iki rekat nafile bir namaz olmuş olur. Eğer üçüncü rekatte iken yanında cemaatle namaz kılınsa namazını bozmaz. Dört rekatı tamamladıktan sonra dilerse imama uyar. Ancak imamla kıldığı namaz nafile olur. Fakat bu namazın ikindi namazı olmaması gerekir. Çünkü ikindi namazından sonra nafile namazı kılınmaz.
Kılınan namaz sabah veya akşamın farzı olursa, ikinci rekatın secdesine varılmadıkça neresinde olursa olsun namaz kesilip imama uyulabilir. Fakat ikinci rekatın secdesi yapıldıysa, artık namaz kesilmez, tamamlanır.
Bir kimse, öğle, ikindi ve yatsının dört rekatlık sünnetini kılarken yanında cemaat yapılsa, kıldığı namazı iki rekata tamamlayıp selam verir ve cemaate uyar. Farzdan sonra öğlenin ilk sünnetini ve sonra da iki rekatlık son sünnetini kılar. İkindi ve yatsının dört rekatlık sünnetleri ise kılınmaz.
- Zaruret dolayısıyla da namaz kesilebilir. Bunları şöyle sıralayabiliriz:
- Namaz esnasında çocuk bağırıp-çağırırsa yahut tencerenin taşmasından veya pişmekte olan yemeğin yanmasından korkulursa namazı kesmek caiz olur.
- Başkasına ait bir mal da olsa, çalındığını görmek namazı bozmayı caiz kılar sebeplerdendir.
- Bir insan herhangi bir şekilde saldırıya uğradığı; yangın veya boğulma tehlikesi geçirdiği zaman bağırırsa, namaz kılanın namazını bozup yardıma koşması vaciptir.
- Ama birinin, çocuk veya yardıma muhtaç birinin kuyuya veya benzeri bir yere düşme tehlikesi söz konusu olunca namazını kesmesi yine vaciptir.
- Anne ve babanın bir ihtiyaç için çağırması durumunda, evladının namazını bozup anne veya babasının ihtiyacını karşılaması caizdir.