Sabah Namazının Sünnetini Kısa Tutmak

By | 3 Kasım 2014

namazlık nedirHz. Âişe -radıyallâhu anh- şöyle demiştir: Resûlullah -sallallâhu aleyhi vesellem- geceleyin on üç rekât namaz kılar. Sonra sabah ezanını işitince iki hafif rekât namaz kılardı.

Hz. Âişe -radıyallâhu anh- şöyle demiştir: Hz. Peygamber sabah namazından önce kıldığı iki rekâtlık sünnet namazını o kadar hafif kılardı ki ben içimden “Acaba Fatiha’yı okudu mu?” derdim.

Açıklama:

Ismailî şöyle demiştir: Bu başlık “sabah namazının sünnetinin hafif olarak kılınması” şeklinde olmalıydı.
Ben (İbn Hacer) derim ki: Buhârî’nin bu başlığı koymasının önemli bir sebebi bulunmaktadır. Bu da sabah namazının sünnetinde bir şey okunmayacağını ileri sürenlerin muhalif görüşlerine işaret etmek ve namazda okumanın şart olduğunu belirtmektir.

Hz. Peygamber’in -sallallâhu aleyhi vesellem- sabah namazının sünnetini hafif bir şekilde kılmasının hikmeti hakkında farklı görüşler ileri sürülmüştür: Bir görüşe göre sabah namazının farzını ilk vaktinde kılabilmek için acele ettiği söylenebilir. Kurtubî bu görüşü tercih etmiştir. Diğer bir görüşe göre gündüz namazını iki hafif rekâtla açmaktır. Nitekim o gece namazında da böyle yapardı. Bunun sebebi farz namaz veya ona benzer olan namaza dinç bir şekilde girebilmek ve tam bir şekilde hazırlanmaktır.

İbn Mâce, kuvvetli bir senetle Abdullah İbn Şakîk aracılığıyla Hz. Âişe’den şunu rivayet etmiştir: “Resülullah -sallallâhu aleyhi vesellem- sabah namazından önce iki rekât namaz kılar ve şöyle derdi: “Sabah namazının sünnetinde okunan şu iki sûre ne güzeldir: Kul yâ eyyuhe’l-kâfirûn, kul huvallahu ehad”.

Müslim’in Ebû Hureyre’den rivayetinde “sabah namazının iki rekâtında bunları okudu” demiştir.

Bu hadis, sabah namazının sünnetini kılarken yalnızca Fatiha okunacağına delil getirilmiştir. Bu, Malik’in görüşüdür. Buveytî, Şafiî’den bu hadisle amel ederek Fatiha’dan sonra Kâfirun ve İhlâs sûrelerini okumanın sünnet olduğu görüşünü rivayet etmiştir. Alimlerin çoğunluğu da böyle söylemişlerdir.

Müslim, İbn Abbas’tan Hz. Peygamber’in -sallallâhu aleyhi vesellem- sabah namazının ilk rekâtında Bakara suresinde bulunan “Kulu amenna billâhi… ” ayetlerini, ikinci rekâtında da Al-i İmran suresinde bulunan benzer ayetleri okuduğunu rivayet etmiştir.

Açıklama:

Bu konu yolculukta ve hazarda sabah namazının iki rekâtlık sünnetine devam etme ile ilgilidir.

Sabah namazının iki rekâtının vacip olduğunu söyleyenler, bu hadisi deli! getirmişlerdir. Bu görüş Hasan-ı Basrî’den rivayet edilmiş olup, İbn Ebî Şeybe tarafından şu şekilde rivayet edilmiştir: “Haşan, sabah namazından önce iki rekât namazı vacip görürdü.”