Berzenci Mevlid-i Şerifinde Resululah’ın (sav) hayatının her aşamasından olduğu kadar Resululah’ın (sav) Neseb-i Şerifi‘nden de ayrıntılı bir şekilde bahsedilmiştir. Resululah’ın (sav) Neseb-i Şerifi çok öenili bir konu olduğu için çok ayrıntılı bilgi verilmiştir bize bu konuda.
Resululah’ın (sav) Neseb-i Şerifini beyan sadedinde şunu ifade ederim ki:
O Efendimiz Muhammed (Sallâllâhu Aleyhi ve Sellem), Abdullâh’ın oğludur.
O (Abdullâh), Abdülmuttalib oğludur ki asıl adı Şeybetü’l-Hamd’dir.
O (Abdülmuttalib), Hâşim’in oğludur ki onun asıl adı Amr’dır.
O (Hâşim), Abdimenaf’ın oğludur ki onun asıl adı Muğîre’dir. O (Abdimenaf), Kusayy’ın oğludur ki onun asıl adı Mücemmi’dir.
Bu zat Mekke’den çok uzakta olan Kuzâ’a beldelerinde (Yemen nâhiyelerinde) aşiretinden çok uzaklara gittiği için, (uzaklık) anlamına gelen Kusayy adıyla müsemmâ kılınmıştır. Nihayet Allâh-u Te’âlâ kendisini, sahasını korumuş olduğu Harem-i Muhterem’e döndürmüştür.
O (Kusayy), KilâbTn oğludur ki, Kilâb’ın asd adı Hakîm’dir.
O (Kilâb), Mürre’nin oğludur.
O (Mürre), Kâ’b’ın oğludur.
O (Kâ’b), Lüeyy’in oğludur.
O (Lüeyy), Gâlib’in oğludur.
O (Gâlib) ise asıl adı Kureyş olan Fihr’in oğludur ki, Kureyş boylarının tümü kendisine nisbet edilmektedir. Bundan yukarı olan neseb (Kinâne ibni Huzeyme’ye nisbet edildiği için) Kinânî sayılmıştır.
Nitekim ekserî ulemâ bu görüşe meyletmiş ve bunu benimsemiştir.
O (Fihr), Mâlik’in oğludur.
O (Mâlik), Nadr’ın oğludur.
O (Nadr), Kinâne’nin oğludur.
O (Kinâne), Huzeyme’nin oğludur.
O (Huzeyme), Müdrike’nin oğludur.
O (Müdrike), İlyas’ın oğludur.
İlyas, Harem topraklarına kurbanlık büyük baş hayvanlar sevk eden ilk kimse olma ünvanına sahiptir.
Rasulüllâh -Sallâllâhu Aleyhi ve Sellemin Allâh-u Te’âlâ’yı zikretmesi ve Allâh-u Te’âlâ’ya telbiye getirmesi bu İlyas dedesinin sulbündeyken işitilmiştir.
O (İlyas), Muzar’ın oğludur.
O (Muzar), Nizar’ın oğludur.
O (Nizar), Me’add’in oğludur.
O (Me’add) de Adnan’ın oğludur.