Mehirde Üst Limit Yoktur

By | 20 Temmuz 2014

feraceler

 

borc-paraÂlimler, mehir miktarında üst limitin bulunmadığı konusunda ittifak etmiş­lerdir. Çünkü mehir miktarını sınırlayan hiçbir nass bulunmamaktadır. Şeyhu’l- İslam der ki; ‘Zenginlik ve bolluk sahibi olan ve hanımına yüksek miktarda mehir vermek isteyen kimsenin bunu yapmasında hiçbir sakınca yoktur. Çünkü Yüce Allah; *…’ Fakat ödemeyi istemediği veya ödemekten aciz kaldığı miktarda zim­metinde mehir borcu bulundurmak mekruhtur.

a- Mehirde Alt Limit Olmadığı Gibi Maddi Veya Manevi Değerler de Mehir Olabilir:

Delillerin yoğunlaştığı ve en kuvvetli olduğu görüş budur. Bu mehrin seri kılınmasının anlamına daha uygundur. Çünkü mehirden maksat, sadece maddi bir karşılık değildir. Evliliğe olan rağbet ve arzuyu sembolize etmek, yakınlaş­madaki sadakati ortaya koymaktır. Genellikle mehir, maddi değerlerle olmak­tadır. Ancak kadın razı olduğu takdirde her türlü manevi değerler, mehir olarak tanımlanabilir.[2] Peygamberimiz -sallallâhu aleyhi vesellem- bir sahabeyi, mehir ola­rak ezberinde bulunan Kuran ayetlerini kadına öğretmesine karşılık nikâhlarını kıymıştır. Ebû Talha’yı, Ümmü Süleym ile mehir olarak İslâmî yaşantısına karşılık evlendirmiştir.

• Enes radıyallâhu anh anlatıyor; ‘Ebû Talha ve Ümmü Süleym evlendikle­rinde, aralarında mehir olarak belirledikleri İslam’dı. Sabit radıyallâhu anh; ‘Ka­dınlar arasında, Ümmü Süleym’in mehirinden daha değerli bir mehir işitmedim’ derdi.

Mehir miktarının çok yüksek tutulması:

Bazı kimselerin zihinlerinde yer tutan yüksek miktarlarda belirlenmiş mehir- ler, İslam’ın maddeye bakışına uygun değildir. Hatta bazı insanlar mehir miktarı­nı konuşmaktan, nikâh akdine geçememektedirler. Öyle yüksek rakamlar telaffuz etmektedirler ki, sanki yanş pistine veya açık artırmaya çıkmış gibi davranmakta­dırlar! Hiç kuşkusuz kadın, mehir konusunda böyle bir tutum izlemeyi gerektiren evlilik pazarına çıkarılmış bir eşya değildir.

Mehir miktarlarının aşın yüksek tutulmasının olumsuz sonuçlarını şöylece sıralamak mümkündür;

  1.  Genç erkeklerin ve kızların bekâr kalmasına neden olmakta.
  2.  Evlenme ümidini yitiren kızlar da, erkekler de farklı alternatiflerin arayışına yönelmekte ve cinsler arasında ahlakî çöküntüye ve fesada yol açmakta.
  3.  Evlenemeyen gençlerde bastırılmış duyguların neticesi olarak, hayattan beklentilerini yitirme ve psikolojik rahatsızlıklar meydana gelmekte.
  4.  Gençlerin anne-babalarına karşı asi davranmasına ve itaatsizliklere, güzel örf ve adetlere ve kültürel mirasa karşı duyarsızlaşmalarına ve aykırı davranma­larına neden olmakta.
  5.  Yüksek mehir beklentisi nedeniyle kız velisi, yüksek mehir veremeyeceği­ni düşündüğü dindar kimselerle kızı evlendirmemektedir. Yüksek mehir arzusu, dininden ve ahlakından memnun olunamayacak kimseler olsalar dahi, zenginli­ğinden dolayı, kızı onlarla evlendirmelerine yol açmaktadır. Burada kızın mutlu­luğu düşünülmemektedir.
  6.  Yüksek mehir, evlilik masraflarının üstesinden gelinemeyecek ölçüde ağır­laşmasına neden olmaktadır. Erkeğin kalbinde, hanımına ve ailesine karşı hoş­nutsuzluk oluşturmaktadır.