Âişe radıyallâhu anhâ şöyle dedi:
Cebrâil (a.s), Resûlullah sallallâhu aleyhi vesellem’e belli bir saatte geleceğini vadetmişti. Vakit gelmiş ama Cebrâil gelmemişti. Resûlullah elinde bulunan sopayı yere attı ve “Allah da Resûlleri de va’dinden caymaz!” dedi. Sonra etrafa bakınmaya başladı. Bir de ne görsün, sedirinin altında bir köpek eniği. Bunun üzerine:
– “Ey Âişe! Bu enik buraya ne zaman girdi?” diye seslendi. Ben:
– Allaha yemin ederim ki, bilmiyorum, dedim.
Emir verdi, köpek yavrusu evden çıkarıldı. Cebrail (a.s) da hemen geldi. Resûlullah -sallallâhu aleyhi vesellem-:
– “Bana söz verdin, ben de bekledim, ama gelmedin, ” dedi. Cebrail:
– “Gelmemi, evindeki köpek engelledi. Biz melekler içinde köpek ve suret bulunan eve girmeyiz” cevabını verdi.
Ebû Talha radıyallâhu anh’dan rivayet edildiğine göre Resûlullah sallallâhu aleyhi vesellem şöyle buyurdu:
“İçinde köpek ve sûret bulunan eve melekler girmez. “
b- Köpeğin Su içtiği Kabın Yedi Defa Yıkanması
Ebû Hureyre, Resûlullah’ın sallallâhu aleyhi vesellem şöyle buyurduğunu söylemiştir:
“Birinizin kabından köpek su içerse o kabı yedi kere yıkasın”.
Açıklama:
Muvatta’da da “içerse” diye rivayet edilmiştir. Ebû Hureyre’den hadisi rivayet eden çoğunluk ise “içerse” değil “yalarsa” şeklinde rivayet etmişlerdir.
Hadisten ilk anda bu hükmün bütün kaplar için geçerli olduğu anlaşılmaktadır. Ancak yıkamanın sebebinin köpeğin kabı necis kılması olduğunu söylersek, hüküm çok değil az su bulunduğunda geçerli olur.
“Yıkasın” emri, yıkamanın derhal yapılmasını gerektirir. Ancak çoğunluk, kişinin o kabı kullanmak istemesi durumu hariç, derhal yıkamanın müstehap olduğunu söylemiştir.
Mâlik’in rivayetinde toprakla yıkamaktan bahsedilmemiştir. Ebû Hureyre’den yapılan rivayetlerde yalnızca İbn Şîrîn’in rivayetinde toprakla yıkamadan bahsedilmektedir. İbn Sîrîn’den hadisi nakledenler toprakla yıkamanın ne zaman yapılacağı konusunda farklı görüşler ileri sürmüşlerdir. Müslim ve diğer bazı ha- disçilere göre kabı yedi kere yıkamanın ilki toprakla yapılır. Bu, çoğunluğun İbn Sîrîn’den rivayetidir. Bu hem çoğunluk hem de daha iyi ezberlenmiş olması bakımından ayrıca da anlam bakımından tercihe şayandır. Çünkü sonuncu yıkama toprakla olsa kabın bir kez daha su ile yıkanması gerekli olur.