Köpek Bulunan Eve Meleğin Girmemesi

By | 23 Eylül 2014

hasema

 

köpüşÂişe radıyallâhu anhâ şöyle dedi:

Cebrâil (a.s), Resûlullah sallallâhu aleyhi vesellem’e belli bir saatte geleceğini vadetmişti. Vakit gelmiş ama Cebrâil gelmemişti. Resûlullah elinde bulunan so­payı yere attı ve “Allah da Resûlleri de va’dinden caymaz!” dedi. Sonra etrafa bakınmaya başladı. Bir de ne görsün, sedirinin altında bir köpek eniği. Bunun üzerine:

–        “Ey Âişe! Bu enik buraya ne zaman girdi?” diye seslendi. Ben:

–        Allaha yemin ederim ki, bilmiyorum, dedim.

Emir verdi, köpek yavrusu evden çıkarıldı. Cebrail (a.s) da hemen geldi. Resûlullah -sallallâhu aleyhi vesellem-:

–        “Bana söz verdin, ben de bekledim, ama gelmedin, ” dedi. Cebrail:

–        “Gelmemi, evindeki köpek engelledi. Biz melekler içinde köpek ve suret bulunan eve girmeyiz” cevabını verdi.

Ebû Talha radıyallâhu anh’dan rivayet edildiğine göre Resûlullah sallallâhu aleyhi vesellem şöyle buyurdu:

“İçinde köpek ve sûret bulunan eve melekler girmez. “

b- Köpeğin Su içtiği Kabın Yedi Defa Yıkanması

Ebû Hureyre, Resûlullah’ın sallallâhu aleyhi vesellem şöyle buyurduğunu söylemiştir:

“Birinizin kabından köpek su içerse o kabı yedi kere yıkasın”.

Açıklama:

Muvatta’da da “içerse” diye rivayet edilmiştir. Ebû Hureyre’den hadisi riva­yet eden çoğunluk ise “içerse” değil “yalarsa” şeklinde rivayet etmişlerdir.

Hadisten ilk anda bu hükmün bütün kaplar için geçerli olduğu anlaşılmak­tadır. Ancak yıkamanın sebebinin köpeğin kabı necis kılması olduğunu söyler­sek, hüküm çok değil az su bulunduğunda geçerli olur.

“Yıkasın” emri, yıkamanın derhal yapılmasını gerektirir. Ancak çoğunluk, kişinin o kabı kullanmak istemesi durumu hariç, derhal yıkamanın müstehap olduğunu söylemiştir.

Mâlik’in rivayetinde toprakla yıkamaktan bahsedilmemiştir. Ebû Hureyre’den yapılan rivayetlerde yalnızca İbn Şîrîn’in rivayetinde toprakla yıkamadan bah­sedilmektedir. İbn Sîrîn’den hadisi nakledenler toprakla yıkamanın ne zaman yapılacağı konusunda farklı görüşler ileri sürmüşlerdir. Müslim ve diğer bazı ha- disçilere göre kabı yedi kere yıkamanın ilki toprakla yapılır. Bu, çoğunluğun İbn Sîrîn’den rivayetidir. Bu hem çoğunluk hem de daha iyi ezberlenmiş olması ba­kımından ayrıca da anlam bakımından tercihe şayandır. Çünkü sonuncu yıkama toprakla olsa kabın bir kez daha su ile yıkanması gerekli olur.