Vitir namazını kılmanın en güzel olduğu vakit, yukarıda gece namazı hususunda geçen rivayetlerden dolayı gecenin sonudur. Ayrıca vitir namazı hakkında şu rivayetler de nakledilmiştir:
Abdullah b. Ömer’den şöyle nakledilmiştir:
Birisi Hz. Peygamber’e (s.a.v.) gece namazının nasıl kılınacağını somnca şöyle cevap verdi: “İkişer ikişer kıl. Sabah namazının vaktinin girmesinden korkarsan sonuncusunu tek rekât olarak kıl; böylece namazların tekli bir rekât sayısı ile tamamlansın.”
Hz. Ömer, vitir namazının gecenin sonunda, Hz. Ebû Bekir ise gece başında kılardı. Hz. Peygamber onlardan her birine vitir namazını hangi .’akitte kıldıklarını sordu. Hz. Ebû Bekir gecenin başında kıldığını, Hz. Ömer ise gecenin sonunda kıldığını söyledi. Bunun üzerine Hz. Peygamber ^s.a.v.), “Ebû Bekir, tedbirli; Ömer ise kuvvetli” buyurdu.
Hz. Ömer’in (r.a.) şöyle dediği nakledilmiştir:
“Akıllı olanlar vitir namazını gecenin başında; kuvvetli olanlar/kalkacaklarına güvenenler ise gecenin sonunda kılarlar.”
Bir görüşe göre Hz. Ebû Bekir’in uygulamasından dolayı gecenin başında vitir kılmak için daha güzeldir. Ayrıca Hz. Osman’ın “Ben vitir namazını gecenin başında kılıyorum. Uyandıktan sonra bir rekât daha kılarak mir namazının tek rekâtını çift sayıya tamamlıyorum. Onu kardeşlerinle r. avnlan deveye benzettiği için bir rekât daha kılarak onu kardeşleri arasına katıyorum. Gecenin en sonunda tek rekâtlık bir namaz daha ulıyorum” dediği nakledilmiştir.
Hz. Osman’dan meşhur olan uygulama, bir gecede tek rekât kıldığı ve Kur’ân’ı hatmettlğidir. Onun vitri böyleydi.
Ebû Hüreyre’nin şöyle dediği nakledilmiştir:
“Sevgili dostum Ebu’l-Kâsım bana şu üç şeyi aksatmamamı sıkı sıkı tembihledi: Uyumadan önce vitir kılmak, her aydan üç gün oruç tutmak v kuşluk vaktinde iki rekât namaz kılmak.”
Vaktinde uyanamamaktan korkanlar açısından vitir namazını gecenin başında kılmak daha da önceliklidir.
Hz. Ali (r.a.) şöyle demiştir:
“Vitir namazı üç ayn vakitte/şekilde kılınabilir. Dilersen gecenin başındalar, ardından kılacaklannı ikişer ikişer kılarsın. Dilersen bir rekât vitir kıl: sonra geceleyin uyanırsan bir rekât daha kılarak onu çift yaparsın. Sonra g cenin sonunda tek rekâtlık bir namaz daha kılarsın. Dilersen de vitir namr m gecenin sonuna erteleyerek onu gece kıldığın son namaz yaparsın.”
Câbir b. Abdullah’tan Hz. Peygamber’in şöyle buyurduğu nakle miştir:
“Gecenin sonunda uyanamamaktan korkan, gecenin başında vitir na zını kılıp öyle yatsın. Gecenin sonunda kalkacağını ümit edense gece“’ sonunu beklesin. Çünkü gecenin sonunda melekler hazır bulunurlar.”
Hz. Âişe’nin şöyle dediği nakledilmiştir:
“Allâh Rasûlü (s.a.v.), gecenin sonunda vitir namazını kıldıktan so cinsel ilişki ihtiyacı duyuyorsa eşlerine yaklaşırdı. Değilse Bilâl gelip okuyuncaya kadar namaz kıldığı yere kıvrılıp yatardı.”
Yine Hz. Âişe’den şöyle nakledilmiştir:
“Allâh Rasûlü’nün (s.a.v.) kâh gecenin başında, kâh ortasında ve kâh nunda vitir kıldığı olurdu ve vitri gecenin sonuna değin sürerdi.”
Bir haberde varid olduğuna göre Hz. Peygamber (s.a.v.) vitir na zını sabah ezanı sularında kılardı; sabah namazının kılınma vakti ya” şınca da iki rekât daha kılardı.”
Allâh Rasûlü’nün ashabı, yatsı namazını kıldıktan sonra iki rekât ve crdından dört rekât kılarlardı. Sonra dileyen vitir namazını kılar, dileyen se (vitri gece kılmak niyetiyle) uyurdu.
Bir kimse gecenin başında vitir namazını kıldıktan sonra geceleyin te- r.eccüd namazına kalksa kıldığı vitir namazı hükmünü kaybeder mi yoksa vitir namazı aynen bâkî kalarak o, dilediği kadar namaz kılabilir mi? 5u konuda Ahmed b. Hanbel’den iki görüş nakledilmiştir. Bir rivayete göre vitir namazı aynen bâkîdir. Fadl b. Ziyâd’ın rivayetine göre vitri gecenin sonunda kılmak daha güzel olup kişi uyananamaktan korkarsa gecenin başında kılar. Buna rağmen gecenin sonunda uyanırsa iki rekât namaz kılar ve vitri tekrar kılmaz. İkinci rivayete göre ise teheccüd namazı daha önce kılınan vitri hükümsüz kılar (ve namazın yeniden kılınması gerekir.)
Fadl b. Ziyad diyor ki: Ahmed b. Hanbel’e,
“Ne dersin, bu kişi vitrini bozup yeniden kılar mı?” diye sordum.
“Hayır; ama bozsa da önemi yok. Sahabeden Hz. Ömer, Ali, Üsâme, İbn Ömer, İbn Abbâs ve Ebû Hüreyre bunu yapmışlardır” dedi.
Vitir namazının geçersizleşmesi/bozulması şöyle olur. Kişi gecenin başında tek bir rekât vitir namazı kıldıktan sonra uyuşa, sonra geceleyin namaz kılmak için kalksa ilk kıldığı vitir namazını bozmak kastıyla tek bir rekât daha kılarak rekât sayılannı çiftler ve selâm verir. Böylece o ana kadar kıldığı bütün namazlar çift rekâtlı olur. Sonra ikişer ikişer dilediği kadar nafile namaz kılar ve ardından sabah namazının vakti girmezden evvel tek bir rekât daha kılar.
Bunu Hz. Osman’ın yukarıda naklettiğimiz uygulaması ortaya koymaktadır. O, gecenin başında kıldığı tek rekâtı olduğu gibi bırakmayıp bir rekât daha kılarak onu çift sayıya ulaştmrdı. Çünkü Hz. Peygamber (s.a.v.) “Bir gecede iki vitir olmaz” buyurmuştur.
Fakat gecenin başında vitir namazını kılan kişi onu bozmayıp gece uyanınca dilediği kadar namaz kılsa bunun da olabileceğini açıklamıştık.