Bazı hastalıkları, kötülükleri ve nazarı uzaklaştırmak için boyna asılan veya üstte taşınan yazılı kâğıt; üç köşeli şekilde katlanmış şey; üç köşeli bir nüsha manalarında kullanılır.
Muska, genellikle olası bir hastalıktan korunmak veya tedavi amacıyla yazılarak taşınır. Çoğunlukla üçgen biçiminde meşin, teneke, gümüş ve altın kalplar içine konarak boyna asılır ya da kola takılır. Dört köşeli veya kalp biçiminde kaplara da konan hamail, bütün İslâm dünyasında yaygın biçimde kullanılmaktadır.
Muskalara yalnızca sure, ayet, hadis veya bir dua yazıldığı gibi, Allah’ın, meleklerin, efsanevî kişilerin adlan, anlaşılmaz tılsımlı sözler, simgeler, yıldız işaretleri, rakamlar, rumuz ve işaretler, insan ve hayvan resimleri ile garip harf şekilleri de yazılıp çizilmiştir. Sure, ayet, hadis ve duanın yazıldığı muskalar İslâm dönemine; diğerleri ise, İslâm’dan önceki batıl inanç ve hurafelere aittir.
a- Muska Ya Da Nazar Boncuğu Asan Kişinin Ahiretteki Hali
Nitekim Abdullah b. Ukeym’den Allah ondan razı olsun rivayet olunduğuna göre, Peygamber sallallâhu aleyhi vesellem şöyle buyurmuştur: “Kim, kendisine fayda verdiğine veya kendisinden zararı giderdiğine inanarak muska, nazarlık ve buna benzer bir şey takarsa, Allah Teâlâ onu, o taktığı şeyle baş başa bırakır.”
Açıklama:
Bunların tıbbî hiçbir yararı yoktur. Aynı zamanda, Allah’tan başkasından zararı defetmesini istemek de söz konusudur.
Bu gibi şeyleri asmak, Allah’tan başkasına bağlanmak demektir. Kim, Allah’tan başkasına bağlanırsa, o şeyle baş başa bırakılır. Kim de Allah’tan başkası ile baş başa bırakılırsa, zayıf, bitkin ve aciz birisiyle baş başa bırakılmış olur.
Nitekim her türlü muska ve nazarlık gibi şeyleri -Kur’an’dan bir şey olsa bile- asmayı yasaklayan pek çok delil vardır.
Abdullah b. Mes’ud’dan Allah ondan razı olsun rivayet olunan hadiste, Peygamber sallallâhu aleyhi vesellem şöyle buyurmuştur: “(Arapça yazılmayan ve içerisinde Allah’ın adı anılmayan) rukyeler, nazarlıklar ve (kadını kocasına sevdiren) muhabbet muskalarının her biri, (ya açıktan ya da gizli olarak) şirke götürür.”
b- Peygamberimizin Muska Takana Beddua Etmesi
Ukbe b. Amir’den Allah ondan râzı olsun rivayet olunduğuna göre o şöyle demiştir:
“Rasûlullah -sallallâhu aleyhi vesellem-’i şöyle derken işittim: “Kim, kendisine fayda verdiğine veya kendisinden zararı giderdiğine inanarak muska takarsa, Allah hayatta onun hiçbir işini tamamlamasın. Kim, kendisinden göz değmesini (nazarı) uzak tuttuğuna inanarak nazarlık takarsa, Allah ona rahatlık ve huzur vermesin.”
c- Muska Takmanın Şirk Olduğu
Yine, Ukbe b. Âmir’den -Allah ondan râzı olsun- rivâyet olunan hadiste, Peygamber -sallallâhu aleyhi vesellem- şöyle buyurmuştur: “Kim, muska (temime) takarsa, Allah’a şirk koşmuştur.”