Yönetici ve Personele Çocuk Bilgileri
Yönetici: Yöneticinin eğitimini ve mesleki tecrübelerini sorun. Önceden yapmış olduğu faaliyetleri hakkında bilgi edinin.
İç Mekanlar
İlk etkide, kendinize ve duyularınıza güvenin. Neşeli sesleri, güzel kokan, aydınlık, tertipli ve sıcak bir ortamı hedefleyin. İç ortamlarda, çocuğunuzun gelişimini destekleyecek yeterli sayıda araç-gereç olmalı, bunlar çocuğunuzla aynı mekan (sınıf) içerisinde ve istediğinde ulaşabileceği konumda bulunmalıdır. Sınıf içerisinde, oyunlar ve aktiviteler için tanımlı, ayrılmış bölümler olmalıdır. Bunlar, kitaplık, el becerisi, bloklar, fen, sanat, hayal, sukum çalışması bölümleridir. Araç-gereçlerin çocuk sayısına yeterli, gelişim düzeyine uygun, bakımlı (temiz, kırıksız, eksiksiz) ve düzenli olmasına dikkat edin. (Çocuklar o anda oynadığı için mekandaki dağınıklık önemsenmemelidir.) Çocukların kişisel eşyaları için ayrılmış ve etiketli dolapları olmalıdır.
Hoca / Çocuk Oranı
Araştırmalar, hoca, çocuk oranının ve grup büyüklüklerinin çocuk gelişimine önemli etkisi olduğunu kanıtlamıştır. Uluslararası standartlara göre bu oranlar: 24-36 ay 1 hoca / 5- 7 çocuk 3 yaş 1 hoca / 7-10 çocuk 4-5 yaş 1 hoca / 8-10 çocuk 6 yaş 1 hoca / 10-12 çocuk biçimindedir. Daha fazla sayılarda çocuk olması durumunda bir yardımcı hoca ya da 2. bir grup sorumlusu ile çalışılması uygundur. 0-2 yaş grubunda bulunan çocukların, diğer yaş grupları ile karma yapılmaması gerekmektedir.
İşleyiş
Kurumun bir felsefesi ve uyguladığı yazılı bir sistemi olması gerekmektedir. Bu felsefenin sizin görüş ve beklentilerinize uygunluğu önemlidir. Kurumun kapısı size sürekli açık olmalıdır. Kendinizin ve çocuğunuzun gereksinimleri doğrultusunda, her zaman kurumu, sınıfı ziyaret edebilmelisiniz ve bu belirli gün ve saatlerle sınırlandınlmış olmamalıdır. 0-6 yaş grubunun öğrenme sistemi, somut, aktif, keşfe ve deneye dayalıdır. Akademik ve çocukları zorlayacak yaklaşımlardan ve beklentilerden kaçınılmalıdır. Günlük plan, çocukların, küçük kas-büyük kas, zihinsel, bilişsel ve sosyal gelişimine ait çalışmaların tümünü birden ve dengeli olarak içermelidir. Çocuklara günlük işleyişte bireysel davranabilme ortamı mutlaka sağlanmalı ve tüm aktiviteler için seçme hakkı tanınmalıdır. Çocukların sosyal yaşam biçimlerinin ve toplumsal kurallarının oluşabilmesi-gelişebilme- si için, pozitif ve destekleyici davranılmak, kinci, örseleyici davranışlardan kaçınılmalıdır.
Eğitim Planı (Müfredat)
Eğitim planı, çocukların bireysel gelişimleri, ilgi alanlan ve gereksinimleri göz önüne alınarak hazırlanmış, çocuk gelişimi ilkelerine ve öğrenme biçimlerine bağlı, yazılı metinlerin işleyişinden oluşmalıdır. Öğrenme ortamı ve aktiviteler, bu programın felsefesine ve hedeflerine uygun olarak düzenlenmelidir. Hocalar, çocukları izleyerek, gözlemleyerek kesinlikle test yöntemlerine başvurmaksızın her bir çocuk için amaca ulaşılıp ulaşılmadığını değerlendirirler. Bu değerlendirmelerin sonuçlarını aileler ile paylaşırlar.
Beslenme
Yemek listeleri, düzenli beslenme sistemine uygun ve yeterli miktarda olmalı, her ay ailelere gönderilmelidir. Yemek masaları, sandalyeleri ve diğer ekipmanlar çocukların yaş ve boylarına, özelliklerine uygun olmalıdır. Yemek saatlerinin bir sosyalleşme süreci olduğu düşünülerek, en az bir yetişkin çocuklarla aynı masayı paylaşmalıdır.
İletişim
Hoca çocuk iletişimi: Hocalar çocuklarla iletişim kurarken göz seviyesinde bulunmalı, konuşma biçimleri sıcak ve sevecen olmalıdır. Hocalar çocukların gereksinimlerini anında yanıtlamak, çocukların sınıf içi davranışlarında rahat, canlı ve neşeli oldukları gözlenmelidir. Hoca – Veli İletişimi: Hocalar, günlük olarak çocukların beslenme ve sağlık konularında, fiziksel ve ruhsal değişikliklerinde ailelere sözlü veya yazılı olarak bilgi aktarmalıdırlar. Aynca periyodik değerlendirme yapılarak, aileye gelişim düzeyi aktarılmalıdır. Kurum- Veli İletişimi: Okul ve aile iş-
birliği içerisinde, çocuğun gelişimini olumlu yönde desteklemeli, yaşanan problemlerde birlikte çözüm üretebilmelidirler. Aileler, eğitim planı, işleyiş, program ve çocukları etkileyebilecek değişikliklerden kurum tarafından düzenli haberdar edilmelidirler.