Peygamberler İle Salih Kimseleri Vesile Edinmek

By | 3 Kasım 2014

peygamberler-ile-salih-kimseleri-vesile-edinmekEnes b. Mâlik (radıyallâhu anh)’dan rivayet edilmiştir:
“İnsanlar yağmursuz kalıp kıtlığa uğradıkları zaman Ömer ibnu’l-Hattâb (radıyallâhu anh), (Rasulullah’m amcası) Abbâs b. Abdulmuttalib’i vesile edinip yağmur duası yapar ve: ‘Allahumme! Innâ kunnâ netevesselu ileyke bi nebiyyinâ feteskıyenâ ve innâ netevesselu ileyke bi ammi nebiyyinâ fe’skınâ” Allahım! Biz Peygamberimizi vesile edinerek Senden niyazda bulunurduk. Sen de bize yağmur ihsan ederdin. (Şimdi ise) Peygamberimizin amcasını vesile edinerek Senden niyazda bulunuyoruz. Bize yağmur ihsan eyle)’ diye dua ederdi.
Enes: ‘(Bu duanın üzerine) onlara yağmur verilirdi’ dedi.”Vesîle kelimesi, sözlükte, bir şeye “istek” ile ulaşmadır.Ragıb el-İsfehanîye göre, vesîle; ilim ve ibadetle Allah’ın yolunda gitmek ve şeriatın güzelliklerini benimsemektir. Allah’a yakınlık gibi. Vâsil ise, Allah’ı arzulayan kimseye denir.İbnü’l-Esîr’e göre ise vesîle; yakınlık, vasıta ve kendisiyle bir şeye ulaşabilen ve yakınlaşma sağlanabilen şeydir. Vâsil ise, arzulayan-isteyen demektir.

Vesîle kelimesi, Kur’an-ı Kerim’in iki yerinde geçmektedir:
1. “Ey iman edenler! Allah’tan korkun. Allah’a (yaklaşmak için) vesîle arayın ve O’nun yolunda cihad edin ki kuruluşa eresiniz.”
2. “Onların yalvardıkları bu varlıklar, Rablerine (hangisi daha yakın olacak diye) vesîle ararlar; O’nun rahmetini umarlar ve azabından korkarlar. Çünkü Rabbinin azabı, sakınmaya değer.”
Bu ayetlerde geçen “vesîle”den kastın; “Allah’a boyun eğerek ve onu razı kılacak işler yaparak O’na yaklaşma” olduğu hususunda ilk dönem tefsirciler arasında bir görüş ayrılığı yoktur. Ayrıca hakkında Kitap ve sünnetten bir delil bulunan hususlar.
Görüş ayrılığı olan vesîle ise; makam, hürmet, büyüklük; ölmüş kimselerle, dirilerle, hali hazırda bulunmayanlarla dua etmek ve menfaat sağlamak, sıkıntıları gidermek için onlardan yardım istemek yada onlardan şefaat ve dua dilemek gibi.
İslam dini, Allah dışında hiçbir kimsenin; dini yönden takdis, tazim ve dünyevi yönden büyütülmesine izin vermez. Çünkü yüceltilmesi gereken tek varlık, Allah’tır. Allah dışında hiçbir varlığa tazim söz konusu olamaz.