Kaç Rekat Kıldığı Hakkında Şüpeye Düşen Ne Yapar ?
Namaz esnasında kaçıncı rekatta olduğunu unutan, şüpheye düşen kişi şöyle yapar:
Bir kimse namazı üç rekat mı, dört rekat mı kıldığı konusunda şüpheye düşerse, eğer bu ilk şüphesi ise namaza yeniden başlar. Fakat bu ilk defa değilse yani ara sıra oluyorsa, düşünür ve kanaatine göre karar verir. Namazı tekrar kılması gerekmez.
Mesela, akşam namazını kılarken, “İki rekat mı, üç rekat mı kıldım?” diye tereddüt eden kimse düşündükten sonra iki rekat kıldığı hükmüne varsa, ihtiyaten bir rekat daha kılar. Tereddüdünden dolayı da sehiv secdesi yapar. Üç rekat kıldığı sonucuna varırsa oturur. Selamdan sonra sehiv secdesi yapar. Kaç rekat kıldığına karar veremezse az olanı tercih eder. Çünkü az olanda kesinlik vardır. Bunda da kalan rekatı tamamlar ve sonunda sehiv secdesi yapar.
Sabah namazını kılarken bir rekat mı kıldım, iki rekat mı? Diye şüphelenipte bir rekat kılmış olduğuna kanaat getirirse, ihtiyaten buna bir rekat daha ilave eder. Namazının sonunda da sehiv secdesi yapar. Aksine olarak iki rekat kıldığına kanaat getirirse oturur. Selamdan sonra sehiv secdesi yapar. Hiçbirine karar veremediği takdirde az olanı esas alır. Yukarıdaki örnekteki gibi hareket eder.
Dört rekatlı bir namazda birinci rekatta mı, ikinci rekatta mı olduğu hususunda şüpheye düşen kimse bir sonuca ulaşamazsa bir rekat kıldığını kabul eder ve ihtiyaten her rekatta tahiyyata oturur. Çünkü birinci sayılan rekatın ikinci, üçüncü sayılan rekatın dördüncü olma ihtimali vardır. Böyle yapan kimse vacip olan ilk oturuşu terk etmemiş olur.
Bir kimse sabah namazında ikinci rekatta mı, üçüncü rekatta mı olduğu hususunda şüpheye düşerse ve kesin bir karara varamazsa rekatin sonunda oturur ve teşehhüdden sonra kalkıp bir rekat daha kılar.
Çünkü bu rekatların üçüncü veya dördüncü rekat olması muhtemeldir. O halde ilave edilen birer rekat ile fazla olan miktar nafile olmuş olur. Sonunda da sehiv secdesi yapar. Bu şüphe kıyam veya rükudan kıyama geçiş halinde olduğuna göredir.
İlk secde yapıldıktan sonra şüphelenme olursa, ittifakla namaz batıl olur. Çünkü şüphe edilen rekatın ziyade olup son oturuşun terk edilmiş bulunması muhtemeldir. İlk secde halinde şüphe olursa, yalnız İmam Muhammed’e göre, namaz batıl olmaz.