Dört Mezhebe Göre Oruç – 11

By | 9 Haziran 2015

dort-mezhebe-gore-oruc-11- Mezhep imamları Ramazan orucunu tutarken (bilerek oruç bozmanın) dışında kefaret gerekmediğinde ittifak etmişlerdir.
Katade’den Ramazanın kazasında da (onu gerektiren bir şeyin yapılması halinden) kefaret gerektiği rivayeti vardır.

- Zor kullanılarak veya uykuda iken kendisi ile ilişkide bulunulan kadının orucu bozulur ve kaza lazım gelir. Bunda ittifak vardır. Ancak Şafiî’den bir kavil bunun hilafınadır.Ve o kadına kefaret gerekmez. Bunda da ittifak vardır. Ancak Ahmed b. Hanbel’den bir rivayet bunun hilafınadır.

- (Ramazanda) şafak attığı sırada cinsel ilişkide olan kişinin orucu ne olur?
Ebu Hanife’ye göre bu kimse kendisini (tan yerinin ağardığının, imsakin kesildiğinin farkına varıp) derhal (yapmakta olduğu ilişkiden) çekerse orucu sahih olur. Kendisine kefaret gerekmez. Şayet devam ederse kaza gerekir, kefaret gerekmez.
Malik’e göre kendisini çekmesi halinde kaza, devam etmesi halinde kefaret gerekir. Şafiî’ye göre kendisini derhal çekerse hiçbir şey gerekmez. Devam ederse hem kaza hem de kefaret gerekir. Ahmed b. Hanbel’e göre ise kendisini hemen çekse de, devam etse de hem kaza hem kefaret gerekir.