Dört Mezhebe Göre Necasetlerin Hükmü – 6

By | 26 Temmuz 2015

dort-mezhebe-gore-necasetlerin-hukmu-6Ölmüş Hayvanların Derisi:

– Tüm ölmüş hayvanların derisi tabaklanma yolu ile temiz olur.

Domuz derisi bu hükmün dışındadır. Bu, ¡mam-ı Azam’a göredir.

İmam Malik’ten iki rivayetin makbul olanına göre böyle bir deri, temiz olmaz. Ancak böyle bir deri içerisine kuru şeyler konarak kullanılabilir. Sıvılardan ise, su konarak da kullanılabilir.

Şafiî mezhebine göre köpek ve domuz ve bunlardan doğan veya sadece ana yahut babası bu iki hayvandan birisi olanların derisi dışında bütün deriler tabaklanma yolu ile temiz olur.

Ahmed b. Hanbel’den bu hususta iki rivayet vardır. En meşhuru ölmüş hayvanın derisi tabaklanma ile temiz olmaz ve bu deriden faydalanmak mübah olmaz. Nitekim ölmüş hayvanın eti de böyledir.

Zührî’ye göre tüm ölmüş hayvanların derisi tabaklanma olmasa da temizdir.

– Boğazlama işleminin eti yenmeyen hayvanlarda bir rolü yoktur. Bu Şafiî ve Hanbelî’ye göredir. Boğazlansa da leştir.

İmam Malik’e göre domuz dışındaki hayvanlarda boğazlamanın rolü, etkisi vardır: Yırtıcı bir hayvan veya köpek boğazlanınca derisi temiz olur, tabaklanma işlemi yapılmasa da ondaki su ile abdest alınabilir ve bu derinin satışı caizdir. İmam Ebu Hanife’ye göre de böyledir. Boğazlanan hayvanın et, deri ve tüm parçaları temizdir. Ancak eti yenmeyenlerden olması halinde et, Ebu Hanife’ye göre haram; İmam Malik’e göre mekruhtur.