Beş Vakit Namazın Sünnetleri Nelerdir?

By | 30 Mart 2015

bes-vakit-namazin-sunnetleri-nelerdir   Beş vakit namaz ile birlikte kılınan sünnet namazlan (sünen-i revâtib) on uç rekâttır:
• Sabah namazından önce iki rekât
• Öğle namazından önce iki rekât
• Öğle namazından sonra iki rekât
• Akşam namazından sonra iki rekât
• Yatsı namazından sonra iki rekât
• Vitir namazı

Vitir namazını kılan kişi dilerse onu akşam namazı gibi tek selâmla  kılar; dilerse ilk iki rekâtla sonuncu rekâtı ayırarak iki selâmla kılar. Efdal ulan İkincisidir.

Vitir namazının birinci rekâtında Fâtiha’dan sonra A’lâ Sûresi’ni, ikinci rekâtında Kâfırûn Sûresi’ni, üçüncü rekâtında ise İhlâs Sûresi’ni okur.

Sabah namazının sünnetinin ilk rekâtında Kâfırûn Sûresi’ni, ikinci rekâtında ise İhlâs Sûresi’ni okur. Sünneti evinde kılıp daha sonra mescide gitmesi müstehabdır. Sonra farz namaza başlayıncaya kadar dünya kelamı etmez ve Allâh’in zikriyle meşgul olur.
Akşam namazından sonra kılınan iki rekâtta da sabah namazının sünnetinde okuduklannı okur. İbn Ömer’in (r.a.) şöyle dediği nakledilmiştir:

“Benim Hz. Peygamber’in akşam namazının sünnetinde Kâfırûn ve İhlâs sûrelerini okuduğunu duyduğum, yirmiyi aşmıştır.”
Tavus’tan nakledildiğine göre Hz. Peygamber (s.a.v.) akşam namazının sünnetinin ilk rekâtında âmene’r-rasûlü’yü, İkincisinde ise İhlâs Sûresi’ni okurdu.

Bu namazın erken kılınması müstehabdır; çünkü Huzeyfe (r.a.) Hz. Peygamber’in (s.a.v.) şöyle buyurduğunu nakletmiştir:

“Akşam namazı sonrasındaki iki rekâtı çabucak kılınız ki onunla birlikte semaya yükseltilsin. ”
Aynı sebeple bu namazın kısa tutulması da müstehabdır.
Bir diğer hadiste ise Hz. Peygamber (s.a.v.) şöyle buyurmuştur:
“Her kim akşam namazından sonra hiç konuşmadan iki rekât kılarsa bu namaz İlliyyûnayükseltilir. ”
Ancak bu iki rekâtın uzatılmasının müstehab olduğuna dair rivayetler de gelmiştir. Mesela İbn Abbâs’tan şöyle nakledilmiştir:
“Allâh Rasûlü (s.a.v.), akşam namazından sonraki iki rekâtı cemaat tamamen dağılıncaya değin uzatırdı. ”
Huzeyfe’nin de (r.a.) şöyle dediği nakledilmiştir:

“Hz. Peygamber’in yanma vararak onunla birlikte akşam namazını kıldım. Sonra o, kalkıp yatsı namazına kadar namaz kıldı ve yatsı namazından sonra evine gitti.”

Bu iki rekâtı evde kılmanın müstehab olduğuna dair rivayetler de varid olmuştur. Mesela Hz. Âişe’den şöyle nakledilmiştir:
“Hz. Peygamber (s.a.v.) akşam namazından sonraki iki rekâtı benim evimde kılardı.”
Ümmü Habıbe’den de benzer bir rivayet gelmiştir.

İbn Ömer’den ise şöyle nakledilmiştir:

“Allâh Rasûlü (s.a.v.) akşam namazından sonraki iki rekâtı daima evinde kılardı.”
Sehl b. Sa’d es-Saîdî de şöyle nakletmiştir:

Ben Osman b. Affan’ın dönemine yetiştim. O, akşam namazının selâmını verir (daha sonra namaz kılmazdı). Ben, bu iki rekâtı mecsidde kılan tek kişi görmedim. Aksine koşarak evlerine giderler ve bu namazı orada kılarlardı.”